יום רביעי, 23 בפברואר 2022

אירוע הצדעה לאנשי המעברות תשפ"ב במוזיאון אנו

 אירוע ההצדעה לאנש המעברות התקיים אתמול, 22.02.22, זו השנה השנייה ברציפות. אירוע זה מתקיים זו השנה השנייה ברציפות והופך למפגש מסורתי חוויתי בו משתתפים אזרחים ותיקים שחיו במעברות.

המפגש נפתח בברכתה של מנהלת התכנית, עפרה ישראלי, שסיפרה על הקשר עם עמותת "מעברות". בני אשר יו"ר העמותה סיפור בהתלהבות רבה כיצד נולד הקשר עם תכנית הקשר הרב דורי ומנכ"ל מוזיאון אנו, דן תדמור בירך את המשתתפים וסיפר על פתיחתו המחודשת של מוזיאון "אנו - מוזיאון העם היהודי", תוך הדגשת חשיבות הפרק הנכבד והמכובד שבא לידי ביטוי לכל מבקרי המוזיאון, חלקם של יוצאי המעברות בתקומתה של מדינת ישראל. 


במהלך הערב שמענו את סיפורו המרתק של אלי לבן, על תקופת  בה חי במעברת רמת ישי ומגדל העמק

אלי לבן מספר על ילדותו במעברה


רחל בן ארבון, סיפרה בחן רב את סיפור חיזורו של הבחור שהפך לבעלה " אהבה במעברת תלפיות ירושלים". רחל, הודתה בחום רב לרכזת התכנית מרים גבאי, שליוותה והנחתה אותה ואת התלמידות במסירות רבה. שלושת התלמידות מבית הספר "אהבת ישראל", מירושלים, עלו לבמה בהתרגשות רבה ועם הרבה סיפוק על חלקן בתיעוד סיפורה של רחל.


נבצר מאבהם חמו להגיע למפגש. אברהם חמו - כדורסלן ומאמן הכדורסל הידוע, קצין המשטרה, ויו"ר עמותת עתיד בטוח. את סיפורו שמענו בסרט וידאו  - ניתן לקרוא את תיעוד סיפורו בקישור הבא: "אברהם חמו – היציאה מבית העולים אל המעברה".

"בלה גוטרמן – העלייה לארץ והמעברה". בלה סיפרה על ילדותה במעברת מחנה ישראל. ד"ר בלה גוטרמן היא בוגרת לימודי היסטוריה כללית והיסטוריה של עם ישראל באוניברסיטת תל-אביב, ובשנת 1996 קיבלה תואר ד"ר לפילוסופיה. היא זכתה בפרסים רבים על מחקריה. עד לפרישתה לגמלאות היא הייתה מנהלת המכון הבין-לאומי לחקר השואה – יד ושם. (מתוך אתר "יד ושם").


סיפור מיוחד היה סיפורה של המורה שהשתתפה השנה בתכנית הקשר הרב דורי
יוזמה ייחודית שהובילה המורה אורלי דובני בן ישי. אורלי מורה מובילת תכנית בבית הספר גלילות בנשר, מזה שנים בהדרכתה של מדריכת תכנית שרית יעקב. השנה החליטה אורלי, להפעיל את התכנית בבית ספרה לא רק עם התלמידים, אלא עם "חדר המורים". לאירוע היגיע המורה אורנית לוי אוריבך, מבית ספר גלילות בנשר, שהביאה את סיפורה של סבתה, יוזפינה סולומון (מרקו). "זיכרונות מתוקים של סבתא יוכבד".
 
בתמונה: המורה אורנית, המורה המובילה אורלי, אלכס, רכזת תכנית במחוז חיפה ועפרה ישראלי מנהלת התכנית


אחרון חביב, עלה לבמה סבא יצחק חייק, שהשתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי בבית הספר הרב תחומי- עין חרוד, יחד עם נכדתו מעיין. את סיפורו ניתן לקרוא, במאגר סיפורי מורשת של תכנית הקשר הרב דורי, בקישור: "בר מצווה בצריף העץ"

בתמונה יצחק עם נכדתו, מקבלים את תעודת ההוקרה


האירוע הסתיים ברגע מרגש, בו ברכה עפרה את בני, ליום הולדתו, ובמעמד הזה סיפרה לו שעמותת "מעברות - מעקירה לתקומה", קיבלה תיוג מיוחד לסיפורי יוצאי המעברות,במאגר סיפורי מורשת של התכנית. בנוסף, קיבל בני הפתעה מיוחדת, תיעוד סיפורו האישי, חלומו שהתגשם: "מעקירה לתקומה – העמותה למורשת המעברות".

תודה חמה לכל רכזות, מדריכות תכנית הקשר הרב דורי, מורות המובילות ולכל אלה שתרמו לערב מוצלח זה, שיהפוך למסורת מבורכת.

קישור למצגת התמונות מאירוע ההוקרה

תמי גרין 

אין תגובות: