יום רביעי, 24 ביוני 2026

שורשים של קשר, עציצים של אהבה: מסכמים שנה בבית ספר אלונים

איזה רגע מיוחד זה להגיע לקו הסיום של מסע משמעותי כל כך. השבוע התכנסנו בבית ספר "אלונים" בראשון לציון למפגש סיום חגיגי של תכנית "הקשר הרב דורי" – מפגש שכולו הצדעה לגשר הערכי והאנושי שנבנה לאורך השנה בין תלמידי שכבת ה' לבין המבוגרים היקרים ממועדון המבוגרים "פרח לניצול" שכונת רמב"ם בעיר.

המפגש נפתח בשעה של חוויה משותפת, שמחה ומקרבת בכל אחת מהכיתות (הדס והרדוף), שבה שיחקו התלמידים והמבוגרים יחד. המשחק המשותף הציף חיוכים, צחוק והנאה גדולה, והמחיש יותר מכל את החיבור הטבעי והחם שנרקם ביניהם במהלך החודשים האחרונים.


לאחר שעת המשחק המהנה, עברנו לחלק הרשמי והמרגש של המפגש. חגי כץ, מוביל קבוצת המבוגרים ומתוכנית "מפרח לניצול", נשא דברי ברכה חמים שביטאו את עוצמת הקשר המיוחד שנוצר בין הדורות.


כביטוי להערכה הגדולה, חולקו תעודות הוקרה לכל המשתתפים. התלמידים העניקו לכל מבוגר שי סמלי ויפהפה – עציץ של הצמח "היהודי הנודד", המסמל יותר מכל צמיחה, המשכיות ושורשים עמוקים. הנתינה במפגש הייתה הדדית לחלוטין: חגי, בשם מועדון המבוגרים, דאג להעניק לכל אחת מכיתות השכבה שי מיוחד – משחקים קבוצתיים חדשים לכיתה, שישמשו את הילדים ויזכירו להם יום-יום את החברים המבוגרים שלהם.

בתום החלק המרגש של הברכות והמתנות, פנו כולם ליהנות מכיבוד עשיר ומכבד מאוד שחגי דאג לו באהבה גדולה, והיווה סיום מתוק וחגיגי למפגש כולו.

המסע המופלא והחיבור הקהילתי המרתק הזה לא היו יוצאים לפועל ללא הובלתם של האנשים המסורים שמלווים את התוכנית בלב רחב ובמסירות אין קץ: תודה עמוקה למנהלת בית הספר, רוית שמיע, שרואה בחיבור הבין-דורי ערך עליון ופותחת את שערי בית הספר לקהילה; ותודה למחנכים המסורים של שכבת ה', סיון ושי, שליוו את התלמידים והמבוגרים ברגישות ובמקצועיות לאורך כל הדרך.

אנחנו מסיימים את המפגש הזה עם לב מלא, בידיעה שהקשרים שנרקמו, הזרעים שנזרעו והערכים המשותפים יישארו איתנו וימשיכו לצמוח. תודה לכל המשתתפים והשותפים לדרך – נתראה בשנה הבאה!

רגעים של קסם: מפגש סיום מרגש במועדון שפטל

 איזה אירוע מדהים! השבוע הגענו לסיומו של מסע מרתק ומרגש במועדון שפטל, במפגש סיום חגיגי של תוכנית "הקשר הרב דורי". המפגש הפגיש בין חברי המועדון הוותיקים לבין קבוצת התלמידים המקסימה של פרלמנט הילדים העירוני.

במהלך השנה נרקמו בין המבוגרים לצעירים קשרים חמים, עמוקים וייחודיים, ואירוע הסיום היה עדות מופלאה לגשר שנבנה בין הדורות.

מילים מהלב וסיכומים לחלק הראשון

את המפגש פתחנו בדברי סיכום וברכות מרגשות מפי השותפים לדרך, שהובילו את הפרויקט ביד רמה ובמסירות ענקית:

  • רותי פארג', מנהלת מועדון שפטל, שפתחה את הלב והמועדון עבור התוכנית.

  • אייל מאוטנר וטל איזמירלי דריקס, מובילי פרלמנט הילדים העירוני, שהנחו וליוו את התלמידים לאורך כל התהליך.

הדוברים שיתפו בתחושות הסיפוק האדירות ובתרומה העצומה של המפגשים הללו לכל הצדדים. כחלק מההוקרה, חולקו תעודות סיום חגיגיות למבוגרי המועדון, שהתרגשו מאוד מהמעמד.

חוגגים יחד: מוזיקה, כיבוד וריקודים

אחרי החלק הרשמי, הגיע הזמן לחגוג! המועדון אירח זמר שהוזמן במיוחד והרים את האנרגיה באוויר. השולחנות היו עמוסים בכל טוב ובכיבוד עשיר, ותוך דקות ספורות רחבת הריקודים התמלאה בשילוב הכי יפה שיש: מבוגרים וילדים רוקדים, שרים ושמחים יחד, יד ביד.


הפתעות, חיבוקים והבטחה לעתיד

הפרידה (הזמנית בהחלט!) הייתה מלאה ברגש. הוחלפו מתנות אישיות שנבחרו והוכנו באהבה, ולא נשארה עין אחת יבשה בזמן החיבוקים החמים וההבטחות ההדדיות לשמור על קשר חזק גם בהמשך.




ומסתבר שזה עוד לא באמת הסוף: מנהלת המועדון, רותי פארג', הפתיעה את המשתתפים עם הבטחה להמשך חוברת סיפורים מודפסת המאגדת את כל הסיפורים והזיכרונות המשותפים שנכתבו במהלך השנה.



תודה ענקית לכל העוסקים במלאכה – למנהלים, למובילים, לילדי הפרלמנט המדהימים ולמבוגרי מועדון שפטל היקרים. הוכחתם שוב שלקשר אנושי חם אין גיל!

 

חגיגה של שורשים וחיבורים: מפגש סיום מרגש של תוכנית הקשר הרב דורי בבית ספר "ארגמן" בנס ציונה

התרגשות רבה, ניחוחות של מאכלי עדות ובעיקר המון אהבה מילאו את החלל במפגש הסיום החגיגי של תוכנית הקשר הרב דורי בבית הספר "ארגמן" בנס ציונה. השנה מציינים בבית הספר אבן דרך משמעותית במיוחד – עשור של פעילות ענפה בתוכנית! 10 שנים של גשרים בין-דוריים, שבהן סיפורי העבר קורמים עור וגידים והופכים לחלק מהזיכרון הלאומי. 


את המפגש פתחה בדברי ברכה חמים מנהלת בית הספר המנחה ומובילה את הפרויקט, תמר דוד, ששיבחה את המחויבות וההשקעה של כל השותפים לדרך. במפגש נשאה דברים גם עפרה ישראלי, מנהלת התוכנית אשר מלווה באדיבות ובמסירות את התוכנית בבית הספר "ארגמן" כבר עשר שנים. כפי שצוין בטקס בית ספר ארגמן מהווה דוגמה ומופת לעשייה איכותית, ערכית ומשמעותית.


במהלך המפגש שהתקיים ביום שישי האחרון, עלו לברך נציגי הדורות השונים. התלמידים הנרגשים, נציגי כיתות ו' שעומדים לסיים את בית הספר היסודי ולעבור לחטיבת הביניים, הודו לסבים ולסבתות על הזכות הגדולה לחקור יחד. גם הסבתות נשאו דברי ברכה מרגשים מעומק הלב.   סבתא רבתא ציפי מרנץ שיתפה בחוויה המרגשת שלה עם הנינה מילי, וסיפרה כיצד הפרויקט קירב ביניהן והפך אותן ל"חברות הכי טובות" תוך כדי תיעוד סיפורי חלוצים מתקופת חומה ומגדל. סבתא אחרת שיתפה בתובנה עמוקה על חשיבות המורשת המשפחתית האישית, והדגישה בפני הילדים כי בעוד שמורשת לאומית ותרבותית מונגשת לנו בבתי הספר, את ההיסטוריה המשפחתית שלנו עלינו לחקור באופן אקטיבי ומתוך סקרנות. בשם ההורים כולם, נשאה אמא ברכה חמה והודתה על ההזדמנות הנפלאה שניתנה למשפחות להתחבר לשורשיהן.


חלק בלתי נפרד מהחגיגה היה הצד הקולינרי: שולחנות עמוסים כל טוב ממיטב מאכלי העדות שהכינו הסבים והסבתות באהבה רבה – חוויה שזכתה בצדק לציון של "3 כוכבי מישלן" מהמשתתפים.



לקראת סיום המפגש, הגיע רגע השיא שבו חולקו תעודות הוקרה למבוגרים ולילדים על השתתפותם הפעילה והנצחת סיפוריהם במאגר הלאומי של מוזיאון "אנו" למען הדורות הבאים. בנוסף לתעודות, קיבלו המשתתפים תמונה ממוסגרת למזכרת שתנציח את הרגעים היפים והקשר המיוחד שנרקם.



היה זה מפגש סיום מעצים שהוכיח פעם נוספת שהקשר הרב דורי אינו רק תכנית חינוכית, אלא קהילה של אנשים המחוברים זה לזה דרך זיכרונות, שורשים וסיפורים. מאחלים לבוגרים הצעירים המון הצלחה בדרכם החדשה בחטיבה, ולסבים ולסבתות – שימשיכו לטוות את חוטי המורשת המשפחתית בגאווה!

יום שני, 22 ביוני 2026

כוחה של קהילה מחברת


 

גשרים בין דורות – מסכמים שנה של קשר

במהלך השנה השתתפו תלמידי שלוש כיתות ו' בבית הספר נווה צוף בתוכנית "הקשר הרב־דורי", במסגרתה נפגשו אחת לחודש עם ותיקי היישוב למפגשים מיוחדים ומעשירים. בכל מפגש נהנו המשתתפים מתוכנית אחרת, שכללה היכרות אישית, שיחות, פעילויות משותפות, סיפורי חיים, חפצים משפחתיים, יצירה וחוויות מגוונות שחיברו בין הדורות ויצרו מרחב של הקשבה, למידה והעצמה הדדית.

המפגשים אפשרו לתלמידים להיחשף לניסיון החיים העשיר של ותיקי היישוב, ללמוד על ערכים, מסורת וקהילה, ובמקביל העניקו לוותיקים הזדמנות להכיר מקרוב את הדור הצעיר, לשתף, להשפיע וליצור קשרים משמעותיים. לאורך השנה נרקמו חברויות מיוחדות ונבנו גשרים אנושיים המחברים בין עבר, הווה ועתיד.

עם סיומה של שנת הפעילות בתוכנית, התכנסנו היום למפגש מסכם ומרגש בהשתתפות תלמידי שלוש כיתות ו' והוותיקים מנווה צוף. את המפגש חתמנו בפעילות "חבילה עוברת" מהנה, שבמהלכה שיתפו הוותיקים את התלמידים בעצות לחיים שניתנו מתוך ניסיון, חוכמת חיים ולב פתוח. העצות, הסיפורים והדברים שנאמרו הזכירו לכולנו עד כמה חשוב להקשיב, ללמוד זה מזה ולשמור על הקשר בין הדורות.

זו הזדמנות להודות מקרב לב לכל התלמידים והוותיקים שלקחו חלק בתוכנית השנה – על ההשתתפות, ההקשבה, השותפות, החיוך והנכונות לפתוח את הלב. תודה מיוחדת לכל מי שסייע בארגון ובהפעלת המפגשים לאורך השנה.

לאחר מכן נפגשו גם בסעודה שלישית של שבת הסיום של התלמידים, להמשיך יחד עוד רגע של מפגש, שיח וקהילה.

יישר כוח על שנה מרגשת, מלמדת ומשמעותית למחנכות כתות ו': מיכל, סילבנה ויעל. 🌷







יום רביעי, 17 ביוני 2026

מפגש פרידה, תיכון אלונים, מנח"י בירושלים

 אנו נמצאים בשבוע מרגש במיוחד של סיכומי שנה ופרידות.

היום קיימנו מפגש פרידה מקסים מהנשים המבוגרות המשתתפות בתוכנית "קשר רב דורי". 


אכלנו יחד ארוחת בוקר מפנקת, 


שיחקנו משחק "קהוט" שכלל שאלות מתוך הסיפורים שהן שיתפו אותנו במהלך השנה וניצלנו את ההזדמנות להודות למשתתפות היקרות על הפתיחות והסיפורים שחלקו איתנו. 

תמונות מהמפגש מצורפות מטה 📸.

דנה דרור, המורה המובילה

יום שני, 15 ביוני 2026

מפגש סיום ערב שורשים בית ספר חרדי תורת חסד גבעת זאב

ביום רביעי האחרון זכינו לחוויה מרגשת ומלאת משמעות – ערב שורשים בלתי נשכח, שהאיר באור מיוחד את דברי הפסוק: "עטרת זקנים בני בנים ותפארת בנים אבותם". היה זה ערב שבו העבר, ההווה והעתיד נפגשו יחד, וארגו סיפור משפחתי אחד, חי ופועם.
האירוע המיוחד היווה את שיאו של תהליך שנתי עמוק ומרגש במסגרת תכנית "הקשר הרב־דורי". מסע זה החל כבר בימי החנוכה, כאשר הבנות יצאו למסע חקר משפחתי בעקבות מנהגי החג של סביהן וסבתותיהן. דרך סיפורים שנמסרו מדור לדור, זיכרונות שנשלפו מאלבומים ישנים ומסורות משפחתיות יקרות, נפתחו בפניהן חלונות לעולמות שהיו ואינם – אך ממשיכים לחיות בלב המשפחה. בהמשך זכו הבנות לחוויה מעצימה ומלכדת במיוחד בסיור משותף עם הסבתות בכותל המערבי. בין אבניו העתיקות של המקום הקדוש, נשזרו יחד תפילות, זיכרונות ותחושת שייכות עמוקה לשרשרת הדורות של עם ישראל.
הרגעים המשותפים הללו העניקו משמעות מוחשית למושג "העברת הלפיד" מדור לדור. לאורך השנה עמלו הבנות על כתיבת עבודות השורשים שלהן. הן צללו אל סיפורי העלייה, ההתמודדות, החלומות וההצלחות של בני משפחתן, גילו פרטים מרתקים שלא הכירו, והבינו עד כמה הן חלק מסיפור גדול ורחב הרבה יותר מעצמן. כל עבודה הייתה פסיפס אנושי מרגש של זיכרונות, ערכים ומורשת. הערב עצמו נפתח בהצגה המרגשת "מצמיחות זיכרונות", שהעלתה על הבמה רגעים של נוסטלגיה, אהבה והמשכיות. מיד לאחריה ריגשה מקהלת הבנות את הקהל בשירה צלולה ונוגעת ללב, שגרמה לרבים לעצור לרגע, להתרגש ואף להזיל דמעה.
בהמשך השתתפו הבנות בסדנה חווייתית להכנת "תופים לגאולה", בהשראת נשות ישראל במצרים, אשר האמינו בגאולה גם ברגעים הקשים ביותר והכינו את תופיהן מתוך תקווה ואמונה לגאולה בקרוב.
הסדנה חיברה בין סיפור העבר לבין הכוחות והאמונה המלווים אותנו גם כיום.
לקראת סיום התמלא האולם בניחוחות מוכרים ואהובים במסגרת "טעימות של מסורת". האמהות הכינו באהבה מאכלים משפחתיים שעברו מדור לדור – מתכונים שספגו לתוכם זיכרונות, סיפורים ורגעים של בית. כל טעימה הייתה הרבה מעבר למאכל; היא הייתה מפגש עם שורשים, עם ילדות ועם מורשת משפחתית חיה.
הערב הסתיים בתחושת הודיה עמוקה על הזכות להיות חוליה בשרשרת הדורות. הוא הותיר בלב כולנו תחושת חיבור, גאווה ושייכות, והזכיר לנו שהמורשת המשפחתית אינה רק סיפור מן העבר – אלא מתנה יקרה שאנו נושאים עמנו בהווה ומעבירים באהבה לדורות הבאים. נכתב ע"י שיינא אייזנבך מחנכת הכיתה ומובילת התוכנית בבית הספר.

יום שבת, 13 ביוני 2026

 מיפגש סיום בי"ס ניצנים תל מונד

בבוקר שישי התכנסו משתתפי הקשר הרב דורי ובני משפחותיהם למיפגש סיכום. ההתרגשות היתה רבה וקבלת הפנים היתה חמה ולבבית.


                                          שולחן קבלת הפנים

זאת השנה העשירית שבית הספר מקיים את התוכנית. השנה הובילה המורה שירה כהן.זו השנה הראשונה לשירה,שירה עשתה זאת בחן רב, מוטיבציה ומקצועיות.

המיפגש נפתח בברכות של המנהלת נאווה, שזו לה השנה הראשונה בהחלטה להפעיל את התוכנית לאחר הפסקה ארוכה. ועל כך מלוא התודה. ברכו גם שירה ועידית מגן המדריכה.

התוכנית זכתה למחמאות רבות ופירגון מפי הוותיקים.


                                                

       כל זוג הוזמן להציג את שם הסיפור. התלמיד דיווח מה למד מתהליך הכתיבה, והותיק להגיד במשפט על                              התוכנית והעבודה עם הנכד/ה.

    


                                         


   

                                       הענקת התעודות לוותיק ע"י המנהלת והמורה המובילה    


                                                לסיום הוענקו תעודות ושי לותיקים, לתלמידים ולמורה המובילה

                                        את המיפגש סיימו בהנאה רבה מהמטעמים שהוכנו ביד רחבה ובשפע.    



                                             

                                       

תהליך התיעוד של סיפורי החיים- תל"י רמת מוריה בירושלים

מספרת כרמל מור יוסף המורה המובילה בתל"י רמת מוריה בירושלים על תהליך התיעוד של סיפורי החיים: 

עסקנו בתיעוד. דיברנו על איסוף סיפורי חיים, מידע ותמונות,  צילום או הקלטה של מידע. הילדים הבינו את הצורך להנציח אנשים, ארועים וחפצים., כי זה מאפשר העברת ידע בין אנשים או לדורות הבאים. 

הסבים והסבתות הביאו תמונות מהעבר מהאלבום הפרטי שלהם, הילדים למדו ורשמו מידע על כל תמונה. 


הצעד הבא היה, סריקה והעברה למחשב של התמונות.

זכינו לחוויה מרגשת ומשמעותית במיוחד בביקור במוזיאון "אנו", תל"י רמת מוריה

אתמול זכינו לחוויה מרגשת ומשמעותית במיוחד בביקור במוזיאון "אנו",  מוזיאון המתעד את סיפורה של היהדות לאורך ההיסטוריה.

הנסיעה המשותפת עם הסבים, הסבתות והנכדים המשתתפים בתכנית הקשר הרב דורי הייתה מלאה ברגעים של חיבור, הקשבה וגאווה בשורשים ובסיפורים המשפחתיים.

היה מרגש לראות את הדיאלוג הבין דורי נרקם מחדש דרך הזיכרונות, החוויות והלמידה המשותפת.

הילדים זכו לשמוע סיפורי חיים מרתקים, והמבוגרים זכו לראות את הסקרנות, ההתרגשות והעניין בעיני הנכדים.


כרמל מור יוסף, המורה המובילה