יום שני, 22 ביוני 2026

כוחה של קהילה מחברת


 

גשרים בין דורות – מסכמים שנה של קשר

במהלך השנה השתתפו תלמידי שלוש כיתות ו' בבית הספר נווה צוף בתוכנית "הקשר הרב־דורי", במסגרתה נפגשו אחת לחודש עם ותיקי היישוב למפגשים מיוחדים ומעשירים. בכל מפגש נהנו המשתתפים מתוכנית אחרת, שכללה היכרות אישית, שיחות, פעילויות משותפות, סיפורי חיים, חפצים משפחתיים, יצירה וחוויות מגוונות שחיברו בין הדורות ויצרו מרחב של הקשבה, למידה והעצמה הדדית.

המפגשים אפשרו לתלמידים להיחשף לניסיון החיים העשיר של ותיקי היישוב, ללמוד על ערכים, מסורת וקהילה, ובמקביל העניקו לוותיקים הזדמנות להכיר מקרוב את הדור הצעיר, לשתף, להשפיע וליצור קשרים משמעותיים. לאורך השנה נרקמו חברויות מיוחדות ונבנו גשרים אנושיים המחברים בין עבר, הווה ועתיד.

עם סיומה של שנת הפעילות בתוכנית, התכנסנו היום למפגש מסכם ומרגש בהשתתפות תלמידי שלוש כיתות ו' והוותיקים מנווה צוף. את המפגש חתמנו בפעילות "חבילה עוברת" מהנה, שבמהלכה שיתפו הוותיקים את התלמידים בעצות לחיים שניתנו מתוך ניסיון, חוכמת חיים ולב פתוח. העצות, הסיפורים והדברים שנאמרו הזכירו לכולנו עד כמה חשוב להקשיב, ללמוד זה מזה ולשמור על הקשר בין הדורות.

זו הזדמנות להודות מקרב לב לכל התלמידים והוותיקים שלקחו חלק בתוכנית השנה – על ההשתתפות, ההקשבה, השותפות, החיוך והנכונות לפתוח את הלב. תודה מיוחדת לכל מי שסייע בארגון ובהפעלת המפגשים לאורך השנה.

לאחר מכן נפגשו גם בסעודה שלישית של שבת הסיום של התלמידים, להמשיך יחד עוד רגע של מפגש, שיח וקהילה.

יישר כוח על שנה מרגשת, מלמדת ומשמעותית למחנכות כתות ו': מיכל, סילבנה ויעל. 🌷







יום רביעי, 17 ביוני 2026

מפגש פרידה, תיכון אלונים, מנח"י בירושלים

 אנו נמצאים בשבוע מרגש במיוחד של סיכומי שנה ופרידות.

היום קיימנו מפגש פרידה מקסים מהנשים המבוגרות המשתתפות בתוכנית "קשר רב דורי". 


אכלנו יחד ארוחת בוקר מפנקת, 


שיחקנו משחק "קהוט" שכלל שאלות מתוך הסיפורים שהן שיתפו אותנו במהלך השנה וניצלנו את ההזדמנות להודות למשתתפות היקרות על הפתיחות והסיפורים שחלקו איתנו. 

תמונות מהמפגש מצורפות מטה 📸.

דנה דרור, המורה המובילה

יום שני, 15 ביוני 2026

מפגש סיום ערב שורשים בית ספר חרדי תורת חסד גבעת זאב

ביום רביעי האחרון זכינו לחוויה מרגשת ומלאת משמעות – ערב שורשים בלתי נשכח, שהאיר באור מיוחד את דברי הפסוק: "עטרת זקנים בני בנים ותפארת בנים אבותם". היה זה ערב שבו העבר, ההווה והעתיד נפגשו יחד, וארגו סיפור משפחתי אחד, חי ופועם.
האירוע המיוחד היווה את שיאו של תהליך שנתי עמוק ומרגש במסגרת תכנית "הקשר הרב־דורי". מסע זה החל כבר בימי החנוכה, כאשר הבנות יצאו למסע חקר משפחתי בעקבות מנהגי החג של סביהן וסבתותיהן. דרך סיפורים שנמסרו מדור לדור, זיכרונות שנשלפו מאלבומים ישנים ומסורות משפחתיות יקרות, נפתחו בפניהן חלונות לעולמות שהיו ואינם – אך ממשיכים לחיות בלב המשפחה. בהמשך זכו הבנות לחוויה מעצימה ומלכדת במיוחד בסיור משותף עם הסבתות בכותל המערבי. בין אבניו העתיקות של המקום הקדוש, נשזרו יחד תפילות, זיכרונות ותחושת שייכות עמוקה לשרשרת הדורות של עם ישראל.
הרגעים המשותפים הללו העניקו משמעות מוחשית למושג "העברת הלפיד" מדור לדור. לאורך השנה עמלו הבנות על כתיבת עבודות השורשים שלהן. הן צללו אל סיפורי העלייה, ההתמודדות, החלומות וההצלחות של בני משפחתן, גילו פרטים מרתקים שלא הכירו, והבינו עד כמה הן חלק מסיפור גדול ורחב הרבה יותר מעצמן. כל עבודה הייתה פסיפס אנושי מרגש של זיכרונות, ערכים ומורשת. הערב עצמו נפתח בהצגה המרגשת "מצמיחות זיכרונות", שהעלתה על הבמה רגעים של נוסטלגיה, אהבה והמשכיות. מיד לאחריה ריגשה מקהלת הבנות את הקהל בשירה צלולה ונוגעת ללב, שגרמה לרבים לעצור לרגע, להתרגש ואף להזיל דמעה.
בהמשך השתתפו הבנות בסדנה חווייתית להכנת "תופים לגאולה", בהשראת נשות ישראל במצרים, אשר האמינו בגאולה גם ברגעים הקשים ביותר והכינו את תופיהן מתוך תקווה ואמונה לגאולה בקרוב.
הסדנה חיברה בין סיפור העבר לבין הכוחות והאמונה המלווים אותנו גם כיום.
לקראת סיום התמלא האולם בניחוחות מוכרים ואהובים במסגרת "טעימות של מסורת". האמהות הכינו באהבה מאכלים משפחתיים שעברו מדור לדור – מתכונים שספגו לתוכם זיכרונות, סיפורים ורגעים של בית. כל טעימה הייתה הרבה מעבר למאכל; היא הייתה מפגש עם שורשים, עם ילדות ועם מורשת משפחתית חיה.
הערב הסתיים בתחושת הודיה עמוקה על הזכות להיות חוליה בשרשרת הדורות. הוא הותיר בלב כולנו תחושת חיבור, גאווה ושייכות, והזכיר לנו שהמורשת המשפחתית אינה רק סיפור מן העבר – אלא מתנה יקרה שאנו נושאים עמנו בהווה ומעבירים באהבה לדורות הבאים. נכתב ע"י שיינא אייזנבך מחנכת הכיתה ומובילת התוכנית בבית הספר.

יום שבת, 13 ביוני 2026

 מיפגש סיום בי"ס ניצנים תל מונד

בבוקר שישי התכנסו משתתפי הקשר הרב דורי ובני משפחותיהם למיפגש סיכום. ההתרגשות היתה רבה וקבלת הפנים היתה חמה ולבבית.


                                          שולחן קבלת הפנים

זאת השנה העשירית שבית הספר מקיים את התוכנית. השנה הובילה המורה שירה כהן.זו השנה הראשונה לשירה,שירה עשתה זאת בחן רב, מוטיבציה ומקצועיות.

המיפגש נפתח בברכות של המנהלת נאווה, שזו לה השנה הראשונה בהחלטה להפעיל את התוכנית לאחר הפסקה ארוכה. ועל כך מלוא התודה. ברכו גם שירה ועידית מגן המדריכה.

התוכנית זכתה למחמאות רבות ופירגון מפי הוותיקים.


                                                

       כל זוג הוזמן להציג את שם הסיפור. התלמיד דיווח מה למד מתהליך הכתיבה, והותיק להגיד במשפט על                              התוכנית והעבודה עם הנכד/ה.

    


                                         


   

                                       הענקת התעודות לוותיק ע"י המנהלת והמורה המובילה    


                                                לסיום הוענקו תעודות ושי לותיקים, לתלמידים ולמורה המובילה

                                        את המיפגש סיימו בהנאה רבה מהמטעמים שהוכנו ביד רחבה ובשפע.    



                                             

                                       

תהליך התיעוד של סיפורי החיים- תל"י רמת מוריה בירושלים

מספרת כרמל מור יוסף המורה המובילה בתל"י רמת מוריה בירושלים על תהליך התיעוד של סיפורי החיים: 

עסקנו בתיעוד. דיברנו על איסוף סיפורי חיים, מידע ותמונות,  צילום או הקלטה של מידע. הילדים הבינו את הצורך להנציח אנשים, ארועים וחפצים., כי זה מאפשר העברת ידע בין אנשים או לדורות הבאים. 

הסבים והסבתות הביאו תמונות מהעבר מהאלבום הפרטי שלהם, הילדים למדו ורשמו מידע על כל תמונה. 


הצעד הבא היה, סריקה והעברה למחשב של התמונות.

זכינו לחוויה מרגשת ומשמעותית במיוחד בביקור במוזיאון "אנו", תל"י רמת מוריה

אתמול זכינו לחוויה מרגשת ומשמעותית במיוחד בביקור במוזיאון "אנו",  מוזיאון המתעד את סיפורה של היהדות לאורך ההיסטוריה.

הנסיעה המשותפת עם הסבים, הסבתות והנכדים המשתתפים בתכנית הקשר הרב דורי הייתה מלאה ברגעים של חיבור, הקשבה וגאווה בשורשים ובסיפורים המשפחתיים.

היה מרגש לראות את הדיאלוג הבין דורי נרקם מחדש דרך הזיכרונות, החוויות והלמידה המשותפת.

הילדים זכו לשמוע סיפורי חיים מרתקים, והמבוגרים זכו לראות את הסקרנות, ההתרגשות והעניין בעיני הנכדים.


כרמל מור יוסף, המורה המובילה

סיור במוזיאון המוסיקה בירושלים, תיכון אלונים

רצינו, ניסינו, אבל לא הסתייע ביקור ב"אנו". מה עושים? יוצאים לסיור קרוב לבית- במוזיאון המוזיקה במרכז ירושלים.
מי? ההצוות עם המורה המובילה דנה דרור, התלמידים והנשים המבוגרות בתוכנית "הקשר הרב דורי".

היה לנו סיור מעשיר וחווייתי. חקרנו את ההיסטוריה של המוזיקה ואפילו התנסו בנגינה בכלי נגינה ייחודיים ושונים מרחבי העולם.


החיבור בין הדורות סביב המוזיקה היה חוויה יוצאת דופן ומעשירה לכולנו.

דנה דרור, מורה מובילה


יום חמישי, 11 ביוני 2026

ב"כלניות" על הגג, סיכום של שנה מרגשת

בהזמנה  המעוצבת נכתב, הנכם מוזמנים...למפגש הסיום שיתקיים... בשעת ערב...

יומיים לפני, הוכרז מצב חירום ובוטלו הלימודים בבתיה"ס והתגלגל לו חשד, מה יקרה למפגש? ידעתי, תמי ומוריה שם, המפגש יתקיים כמתוכנן!

הגעתי, חיפשתי בחדרים (אותם הכרתי ממפגשים קודמים), את מקום ההיערכות, בעקבות הקולות עליתי במדרגות, למרפסת הגג של ביה"ס.

באווירת ערב קיץ נעימה וחגיגית, כשנופה של העיר באר שבע ברקע, במרפסת הגדולה, הכל ערוך ומוכן בטוב טעם.

אווירת הסיכום המושקעת בכל פינה, 4 מעמדים ועליהם ריכוז מעוצב של תהליך העבודה במהלך התוכנית, של כל צמד מן המשתתפים, עוד ארבעה, של  זוגות נוספים בפינה אחרת.

פינה נוספת, יוחדה לתיעוד מוקפד של נושאים משותפים שטופלו במפגשים: "טעם של פעם במטבח הזיכרונות", "מפת השרשים שלנו בעולם", ו"הלפיד שעובר אלינו כצידה לדרך" בעקבות כח העל של סבתא/סבא.

וכל הרעיונות הנפלאים ברמת עיצוב מעולה, שאינה מביישת בעל מקצוע. (כאן בסרטון הקצר)

וכמובן גם התעודות לתלמידים מוכנות. והברכות והתודות לסבא/סבתא שהכינו הנכדים והנכדות, במסגרת ובעיצוב מיוחד. וגם כיבוד כיד המלך, איך לא.

לאווירה והתפאורה המיוחדת הזו, הגיעו בהתרגשות, המשפחות – סבא/סבתא, הורים ואחים וכמובן התלמידים. הצטרפו, הסתובבו בין המוצגים המעניינים ששיקפו את הלמידה המשמעותית, נשנשו מן הכיבוד, נפגשו בשמחה אלה עם אלה והעבירו חוויות מן הסיור במוזיאון, מן המפגשים המהנים ומתהליך תיעוד הסיפור.

ברכות נישאו על ידי מוריה, מנהלת ביה"ס, שעמדה, תמכה ואפשרה גם בימים הפחות מאפשרים, את המשך קיומו של התהליך המופלא שהתקיים כאן.

גם תמי, הציגה את תחושותיה הטובות בהנחיית הקבוצה המיוחדת שהתקבצה והתגבשה במהלך הפעילות המשותפת והודתה למשתתפים הוותיקים על שיתוף הפעולה ולילדים האהובים על הקשבתם והתנהגותם לאורך הדרך. 

גם אני, ברכתי את המשתתפים, המבוגרים והתלמידים, על שיתוף הפעולה המיוחד שקיימו  יחד, והשתלבו בהפעלתה המדהימה של תמי, גם בבקשות פחות ברורות מאליהן, כמו להשתתף באופן פעיל בטקס יום השואה הבית ספרי, יחד עם הנכדים. 

ברכות חמות הרעיפו גם נציגי הסבים/סבות, ההורים וגם התלמידים, על התוכנית החשובה והמהנה, ועל הדרך המופלאה, בה הובילה תמי את הקבוצה. לכולם חשוב היה לציין את ההנאה להגיע למפגשים, לפעילות מרתקת ומרגשת, בכל פעם. הוותיקים סיפרו על תחושות של חזרה משמחת לעבר, לחקר המשפחה, לקשר אחר עם הילדים ששמחו להקשיב ולהכיר צדדים חדשים וסיפורים חדשים של סבתא וסבא. אחד השיאים המרגשים שהוזכר בסיכום, היה כמובן האירוע המכונן  של חלקם של הסבים והסבות בטקס ביה"ס, ביום הזכרון לשואה. כל אחד עם הנכד, הנכדה.

רבות דובר על הקשר המתחדש של הילדים הצעירים, לסיפור המשפחה, כחלק מסיפור העם היהודי באמצעות הפעילות המשמעותית בתוכנית.

כדי לסכם גם בצליל ובתמונה, הוצג סרטון שהכין סבא שלמה, מתמונות שנאספו במהלך הפעילות. בהתרגשות רבה חולקו התעודות לתלמידים, שהקדישו את הברכות לסבים ולסבות, כמובן בליווי צילום.

ולסיכום כל המפגש המיוחד – תמונה משותפת של כל הקבוצה.


ואחרי כל זה, נמשכו הפגישות האישיות בין המשתתפים, ההורים, צוות ביה"ס, וכולם שבחו והללו את התוכנית ואת ההובלה של תמי המיוחדת, שאין כמוה, ברעיונות, בביצוע בהתייחסות ובלב הפתוח והגדול שלה.

בקשה שחזרה ונשמעה ע"י הוותיקים וע"י ההורים: אנא המשיכו בתוכנית גם בשנים הבאות והרחיבו  לקבוצה גדולה יותר של זוכים.

תודה למוריה, על ההובלה המעולה של התוכנית בביה"ס בפעם הראשונה.

תודה לתמי המדהימה, שקיבלה על עצמה, להוביל את התוכנית המופעלת שנה ראשונה בביה"ס. 

מבלי שהכירה את התוכנית לפני כן, הצליחה להוביל את התוכנית באופן מוצלח ומיוחד - על ההנחייה, ההפעלה, הרעיונות, הסבלנות  ובכלל על היותה!

ותודה לכל המשתתפים – סבא סבתא - ריגשתם, ולכל הילדים המקסימים, על ההקשבה והנכונות! 


נכחה, התרגשה ותיעדה

עירית על פרי, 
מנהלת ומדריכה במחוז דרום
בתוכנית הקשר הרב דורי



שזירה של דורות: מפגש סיום מרגש בבית ספר "בראשית" ברחובות.

מפגש הסיום של תוכנית "הקשר הרב-דורי" בבית ספר "בראשית" ברחובות, היה מלא באנרגיה מיוחדת בחדר. זו הייתה שעה של חיבור אמיתי, שבה נמחו הגבולות בין הדורות.

משחקי זיכרון ושיח פתוח

האירוע נפתח במצגת תמונות ילדות של הסבים והסבתות, והתלמידים נקראו למשימה מאתגרת ומהנה – לנחש מי מסתתר מאחורי התמונות הישנות. המשחק הפשוט הזה עשה קסמים: הוא יצר אווירה משוחררת, מעוררת סקרנות ופתח פתח לשיח בלתי אמצעי בין הדור הצעיר לוותיק.

הסגנית פתחה בברכות חמות לכל המשתתפים, ורות, המורה המובילה את התוכנית בבית הספר במסירות רבה, יצרה קשר מופלא בין החוויה הערכית של הקבוצה לבין פרשת השבוע. תענוג היה לראות את המדריכה שלנו, דינה פרדו, מלווה את המפגש ונוכחת בעשייה המבורכת.


זכיתי לשבת ליד סבתא צביה ונכדה אורי. ניהלנו שיחה ארוכה ומרגשת, שבה צביה, שבעברה הייתה מנהלת בעצמה, שיתפה אותי בהערכה העמוקה שלה לפועלה של רות בתוכנית. לשמוע מאישה בעלת ניסיון חינוכי עשיר כמו צביה כמה התוכנית הזו משמעותית עבורה ועבור הנכד שלה – זה רגע שנותן לי את כל הכוחות להמשיך בעשייה.

תודה לבית ספר "בראשית" על אירוח נפלא, ותודה לכל הסבים, הסבתות והנכדים שהפכו את המפגש הזה לזיכרון מתוק שננצור כולנו.