יום ראשון, 19 בדצמבר 2021

הסיור שלא יישכח במוזיאון "אנו", עם השרה מירב כהן, קבוצת הקשר הרב דורי - מקיף גוטווירט, שדרות

הקבוצה מביה"ס המקיף גוטווירט בשדרות, פועלת מאז תחילת השנה ומקיימת שיתוף פעולה בין שתי קבוצות בביה"ס: "כיתת ותיקים", גמלאים משדרות המגיעים ליום למידה בבביה"ס בימי שני בשבוע עם המורה אלישבע אביטן וקבוצת תלמידים נבחרים משכבה ט בביה"ס, הנפגשים עם ה"תלמידים הוותיקים", ביום הלימודים, במסגרת תכנית הקשר הרב דורי.
כשהקבוצה התגבשה, הגיעו כולם לסיור במוזיאון "אנו", ביום שלישי 7/12/21. מרגש היה לראות את ההתלהבות על פניהם של התלמידים הצעירים והוותיקים, כבר בתחילת הסיור, בכיתה, בה התקיים רב-שיח, סביב ארצות המוצא של המשתתפים הוותיקים וסיפוריהם על "איך היה פעם?"
במהלך השיחה, נכנסה לחדר, השרה מירב כהן, העומדת בראש המשרד לשוויון חברתי, המוביל את תוכנית הקשר הרב דורי, שסיירה באותו יום במוזיאון, במסגרת תפקידה.  

השרה פגשה את המשתתפים הנרגשים, שהגיעו משדרות, וקיימה שיחה מעניינת עם המשתתפים בקבוצה - התלמידים והוותיקים. שאלה שאלות אודות מהלך התכנית, על הקשרים שנוצרו בין התלמידים לוותיקים, ומה הם לומדים אלה מאלה. 
בשיחה, ציינו הוותיקים את קורת רוחם מן התוכנית ומן השיתוף עם התלמידים. סיפרו לשרה על השעורים המעניינים והמידע אותו הם מקבלים מן המורה אלישבע. ברכו את השרה על התכניות אותן היא מובילה במשרדה למען האזרחים הוותיקים. "כיתת הוותיקים" ו"הקשר הרב דורי", הן שתיים מן התוכניות הללו. אחד התלמידים סיפר שבהכרות עם שלו עם מקסים(חברו הוותיק) הספיק מאז שנפגשו ללמוד על השואה ועל העליה לארץ דברים אותם לא ידע, שאינם נלמדים בשעורי ההסטוריה. 


לאחר ההתרגשות הרבה, והשיח המרתק, החל הסיור במוזיאון החדש. בכל תחנה בה בקרו היו מי שמצאו עצמם בקשר הדוק עם מה שרואות עיניהם. היה מרתק להקשיב לוותיקים ששיתפו בסיפוריהם האישיים בעקבות מה שראו. המסע המרתק במוזיאון הלהיב את התלמידים והוותיקים כאחד, אע"פ שלא לכולם הייתה קלה ההליכה/העמידה, הם לא ויתרו לעצמם והמשיכו במסע. 




סיפורו של העם היהודי לאורך הדורות ועד ימינו בחלקו היה חדש לתלמידים, ועל הפער הזה הרחיבו הוותיקים בהתלהבות יתרה. כל אחד מהוותיקים מצא את  החלק  היהודי שלו מוצג  במגוון יצירה ופריחה תרבותית. 

התגובות לאחר הסיור היו נלהבות ביותר. הוותיקים לא הפסיקו לשלוח הודעות תודה והנאה מהסיור ואלישבע אביטן (המורה של הוותיקים) סיכמה באלו המילים:

תמיד טוב את מרוץ החיים לעצור
ולהיזכר בנקודות של אור
שמאירות את דרכינו בכל דור ודור. 
אז בעזרת עירית, פזית, ויקי, בת אל וענת  
ובהדרכת המדריכות הנחמדות לימור וענת
עצרנו ונזכרנו ב ״אנו״ בבית התפוצות 
בעושר התרבותי של דורות 
של העם המיוחד הזה והמוזר    
שלמרות הכול התקיים, המציא ויצר 
והמשיך גם כשלארצו חזר.
מרשה לעצמי בשם תלמידי - חברי הגמלאים
ובשם התלמידים הצעירים 
להודות לעושים במלאכה ולמי שמאחרי הקלעים 
על הביקור המהנה, המעשיר והמחכים.

כתבה: תמי שדדי, מדריכה אזורית בקשר הרב דורי
ערכה: עירית על פרי, רכזת הקשר הרב דורי במחוז דרום


אין תגובות: