יום ראשון, 26 בדצמבר 2021

משחקי ילדות של פעם בי"ס האלה כפר מנחם

 היום ביקרתי בבי"ס האלה שבכפר מנחם בפעילות מקסימה, משעשעת, מלמדת ומהנה כאחד. הפעם שני ברושי, המורה המובילה, איחדה את שת הקבוצות לפעילות של משחקי ילדות. 

הסבים והסבות כהרגלם הגיעו ערוכים למפגש עם מחברת הקשר שלהם, ובה הם כותבים על משימה כהכנה את הנושא, ומגיעים מוכנים למפגש. הפעם תעדו משחקים שהכירו מהילדות שלהם, הגיעו ערוכים ומוכנים למפגש, וגם הביאו את המשחק עצמו. 

ילדי קיבוץ, ילדי העיר והכפר, לכולם היו מסתבר משחקים דומים, שלחלקם היו שמות דומים, ולעיתים שמות אנדמיים-מקומיים. רוב המשחקים היו מוכרים לילדים, אך לעיתים המשחק נקרא בשם אחר או משוחק עם שינוי קל.

יוצאי דופן היו שני משחקים מארגנטינה "פיגורטס" - סבתא אסטלה הביאה משחק קלפים צבעוניים ומעוטרים. המטרה במשחק להשיג כמה שיותר קלפים כאלה אשר הונחו בתוך ספר. המשימה לנחש האם הם בחלקו השמאלי של הספר או הימני, וכך הילדים היו זוכים בהם, סבא חוליו הביא משחק שנקרא באלרו, שהוא כדור עץ שיש מחובר לחוט ובהקפצה יש להשחיל את החור שבכדור יתד קטן בקצה החוט. 

סבתא עירית הביאה משחק קופסה שהוא סוג של שח סיני. המשחק הוא מקנדה כמתנה לעירית שהייתה ילדה. עירית ספרה שכבת קיבוץ בתקופת הלינה המשותפת המשחקים היו בעיקר בבית עם ההורים. אחה"צ היה הזמן שהגיעו הילדים לבית ההורים כדי לבלות איתם. הם לא שחקו בחוץ, אלא הזמן הוקדש למשחקי קופסה בעיקר עם ההורים. 

סבים וסבות אחרים הזכירו את הקומזיץ' וסיפורי הציזבט, משחק ארץ עיר, משחק ה"סטנגה", הקפות, "חמור חדש" ו"קרב תרנגולים", אלה האחרונים הודגמו בכיתה.

בחלק השני, הילדים שחקו יחד עם הסבים והסבות בחוץ במשחק טאקי (נקרא גם טירו, דודס) מניחים כפיס עץ על האדמה ובעזת מקל מכים בכפיס העץ וכשזה קופץ לגובה מכים בו למרחק ואז המכה רץ במהירות רבה לאורך תחנות. שסמנו במגרש מתוך מגמה לחזור לנקודת המוצא. מזכיר את הבייסבול האמריקאי.

לסיום כולם התכבדו בעוגיות ומאפים שהביאו המשפחות. 

רשמה מזל מלכא, מדריכה אזורית



גשר זהב


סבתא סורגת







אין תגובות: