יום שישי, 10 בינואר 2014

מעוז צורים

בבית ספר "צורים" לחינוך מיוחד בהוד השרון מקדמים את ערכי הקשר בין הצעיר לקשיש מזה תשע שנים. לפני כשלוש שנים הם הצטרפו לתוכנית הקשר הרב דורי והחלו בפעילות שבועית של ביקורים קבועים במעון יום לקשיש שבקרבת בית הספר – בית היקינטון.

בהובלתה של המורה ליזה סולומון, נוצר מתווה ייחודי של פעילות קשר רב דורי, אשר ממיר את לימודי המחשב בכיתות באינטראקציה רחבה ומקיפה יותר בין הילדים והמבוגרים, שכוללת אחריות הדדית, פעילות מעשירה יחדיו והתנסויות דידקטיות ומפרות, ביניהן:  
·     התנסויות בתחום התזונה והבריאות: הכרת צמחי מרפא ותבלין תוך כדי יישום התנהגויות מקדמות בריאות. הכרת הסגולות הרפואיות של צמחים וסוגי מזונות שונים.
·         זריעה ושתילה של צמחים וטיפוח סביבת המועדון- מודעות לאסתטיקה ותרומה לצמחים.
·         התנסויות במיומנויות גנניות כגון: ריבוי צמחים, גירוף, עישוב, גיזום, השקיה
·         התנסויות שונות בפעילויות הקשורות לבריאות- הרצאות בתחומי בריאות שונים.
·         פעילויות חברתיות שונות - המדגישות ניצול משאבים קיימים ומיחזור
·        פעילויות חברתיות בחגים ובאירועים מיוחדים – תוך דגש על פיתוח קשרים חברתיים בין הקשישים לתלמידים.
·        הכנת מאכלים ומשקאות בריאים  עם הקשישים, בדגש על תזונה מבריאה

התפיסה של "צורים" מקדמת אחריות הדדית בקבוצה: לכל תלמיד יש קשיש עמו הוא נמצא בקשר, ואתו הוא מעביר את הפעילות, ולכל קשיש יש תפקיד, כחונך של התלמיד שמטפל בו.

תחת הובלתם של ליזה סולומון ומנהל ביה"ס ג'קי כחלון, נבחר בי"ס צורים כמופת ודוגמה ליישומה של תוכנית הקשר הרב דורי, וזכה להכרה ארצית. הנכם מוזמנים לחלוק מניסיונם העשיר וללמוד על המודל הייחודי אותו פיתחו עבור בתי ספר של החינוך המיוחד.

ישר כוח!

הקשר הרב דורי

"אסור לאדם, אף לגדול שבגדולים לשכוח                        
כי יכול הוא ללמוד מאחרים
 באותה מידה שיש ביכולתו לתת לאחרים
אף הקטן שבקטנים ....
כל אדם הוא גם רב וגם תלמיד
משפיע ומושפע מקבל ונותן."
(הרב יוסף דב סלובציק)

בית ספר "צורים", המיועד לתלמידים מגיל 13 ועד גיל 21 הלוקים במחלות נפש ו-ASD בתפקוד גבוה, רואה בתרומה של תלמידיו לקהילה ערך חשוב, ששני הצדדים נתרמים מאוד מהקשר המתהדק ומגילוי היכולת ההדדית להכיל האחד את השני.
בבית הספר פועלים שני פרויקטים העוסקים בקשר הרב דורי:

פורח ביקינטון:
בית הספר יצר קשר מיוחד וייחודי עם הקשישים במרכז יום לקשיש "בית יקינטון" הנמצא במרחק הליכה מבית הספר. הפעילות מתקיימת אחת לשבוע בבית יקינטון .
משך זמן הפעילות כשעתיים בערך.

מטרות הפרויקט:
בתחום החברתי\ תקשורתי רגשי ושיקומי:
·         התלמידים יתנסו בפעילויות חברתיות שונות התורמות לקהילה תוך שימת דגש על ערך הנתינה. (אתר אגורה, תרומה אישית לספריית הסרטים במועדון, חונכות הדדית בנושא מחשוב ,אומנות ,בריאות, תזונה וגינון)
·         התלמידים יפתחו יכולת להעניק לאחרים בתחומים בהם הם מוכשרים- תחום האומנות, מוזיקה, מחשוב ,גינון ותזונה.
·         התלמידים יתנסו בקשרים המבוססים על כבוד הדדי ויעמיקו את הקשר הבין דורי.
·         התלמידים יכירו את עולם הקשיש ויהיו מודעים לכך שפעילויות חברתיות שונות עם הקשישים עשויות להעלות את רמת החיוניות שלהם.
·         התלמידים יפתחו מודעות ורגישות וערנות לצורכי הקשישים.
·         התלמידים יפתחו יכולת לייצר מוצרים ויכולת להעניק לאחר תוצרים .
·         התלמידים יפתחו מיומנויות תקשורת ועידוד לחוקי שיח נורמטיביים בקבוצת הקשישים.
·         התלמידים יחשפו לסיטואציות המאפשרות תקשורת בין אישית ובין דורית.
·         העצמה היא הדדית: הקשישים חונכים כל אחד תלמיד. הרעיון הוא לגרום לשתי האוכלוסיות להרגיש שהם תורמים ונתרמים.

מטרות בתחום התקשוב ופרויקט הקשר הרב דורי:
·         יצירת שיח בין דורי באמצעות  מחשב, דרך תכנים של מורשת, ערכים ותרבות של העם היהודי.
·         העברת ידע בתחום המחשב  לאוכלוסיית הקשישים.
·         שימוש ביישומי מחשב-POWERPOINT/WORD
·         חיפוש מידע משותף דרך האינטרנט בהלימה לתכני הפרויקט.
·         פיתוח כישורי הנחיה, עריכת ראיון ותיעודו במחשב.

מטרות אופרטיביות בתחום הבריאות, גינון, איכות הסביבה ותזונה:
דוגמאות לפעילות משותפת: סריגה, פסיפס, גינון, הקניית ידע בתחום התנ"ך גאוגרפיה ועוד.
·         התלמידים ירכשו מיומנויות גנניות, ידע גנני  וכלים להעברת הידע לקשישים.
·         התלמידים יתרמו תרומה אסתטית למבנה ולגינת מרכז יום לקשיש.
·         התלמידים יפתחו אחריות אישית ותחושת מסוגלות עצמית  לנוכח דרישות הפרויקט.
·         התלמידים והקשישים יתנסו בפעילויות גנניות משותפות תוך שמירה על ערך איכות הסביבה, חיסכון במשאבים, במים, שימוש חוזר  והקשר לבריאות.
·         התלמידים ישתלו ויטפחו בגינת המועדון צמחים חסכני מים צמחי מרפא  ונוי בשיתוף עם הקשישים.
·         התלמידים ינחו את הקשישים ויתנסו בפעילויות שונות  בתחום התזונה ,צמחי מרפא והבריאות.
·         הקניית מושגי בריאות הוליסטיים למשתתפי הסדנא  אשר נועדו לצייד אותם בכלים משמעותיים לשיפור איכות החיים שלהם, חיזוק האמון בכוחותיהם ועירור כוחות הריפוי שיש בתוכם.
·         פיתוח מוּדעוּת לנושא השתייה: לצריכת נוזלים – סוגי המשקאות וערכם הבריאותי. 
·         שילוב צמחי מרפא בתזונה כחלק מאורח חיים בריא.
·         הכרת מזונות מרפאים והשפעתם על הגוף  והנפש.
·         העלאת המודעות לאכילת מזונות ממקורות צמחיים, מלאים שילוב ירקות ופירות בתפריט היומיומי.
·         פיתוח מודעות למזונות ומשקאות מרפאים והשפעתם על רווחת האדם.
·         הכרת מרכיבי מזון טבעיים – בריאים ומבריאים .
·         העלאת המודעות של משתתפי הסדנא לקשר בין הזיכרון והריכוז לתזונה ופעילות גופנית ומנטלית.
·         התייחסות נרחבת אל אורחות חיים בריאים ומאריכי חיים.
·         העלאת המודעות של המשתתפים ליכולתם לשנות ולשפר את איכות חייהם ע"י יישום התנהגויות מקדמות בריאות.

הפעילות הלכה למעשה:
·         התנסויות שונות בפעילויות הקשורות לבריאות- לדוגמה- מעקב אחר לחץ דם של הקשישים, הרצאות בתחומי בריאות שונים.
·         זריעה ושתילה של צמחים שונים וטיפוח סביבת המועדון- דגש מודעות לאסתטיקה ותרומה לצמחים.
·         התנסויות במיומנויות גנניות כגון: ריבוי צמחים, גירוף, עישוב, גיזום, השקיה ועוד,
·         התנסויות שונות בתחום התזונה והבריאות כגון: הכרת צמחי מרפא ותבלין , מזונות ומשקאות מרפאים תוך כדי יישום התנהגויות מקדמות בריאות. דגש- הכרת הסגולות הרפואיות של צמחים וסוגי מזונות שונים.
·         שתילה וטיפול בצמחים חסכני מים, צמחי מרפא ונוי.
·         פעילויות חברתיות שונות.  דגש על ניצול משאבים ושימוש חוזר.
·         פעילויות חברתיות בחגים ובאירועים מיוחדים. דגש על פיתוח קשרים חברתיים בין הקשישים לתלמידים.
·         הכנת מאכלים ומשקאות בריאים  עם הקשישים. דגש על תזונה מבריאה בתפיסה הוליסטית.
·         "יהיו מזונותייך תרופותייך" היפקורטס. לדוגמה: חליטה של צמחי מרפא והכנת סלטים ומשקאות בריאים. 
 (חשוב לציין שבמהלך הפרויקט יתגבשו פעילויות נוספות וזאת אחרי פעילויות משותפות.)

כל אדם, בנסיבות חייו השונות, מתנסה בנתינה ובקבלה. כמו שמציין הרב דסלר בספרו "מכתב מאליהו" :

"כאשר ברא אלוקים את האדם עשהו לנוטל ונותן אין אדם בעולם שאין בו ניצוץ כוח הנתינה, שהיא ממידותיו של הקב"ה. כללו של דבר, זה אשר יתן האדם לזולתו, לא יאבד ממנו, אלא ירגיש אשר גם לו בחבירו זה אשר נתן לו. זו היא הדבקות שבין אדם לזולתו, אשר נקרא לה בשם "אהבה".

אין תגובות: