יום שלישי, 12 בינואר 2021

גלגולו של חפץ - בי"ס גולן - רמה"ש

כמעט בכל משפחה יש חפצים ישנים או עתיקים שנשמרו במשך השנים ונושאים עמם זיכרונות מאדם יקר, ממקום, מתקופה ועוד. חפץ כזה אינו נמדד בכסף וערכו הרגשי רב מאוד.

לכל חפץ סיפור משלו, שהוא חלק מסיפורה האישי של המשפחה ובכך מהווה גם חלק מסיפורו של העם היהודי.

בי"ס גולן בהובלת המורה המקסימה שולי שוורץ פתחו את השנה הרביעית בתוכנית הקשר הרב דורי. המפגשים השנה נערכים בזום כשהילדים והמבוגרים נמצאים בביתם.


נושא המפגש המשותף שהתקיים אתמול היה גלגולו של חפץ. המפגש  התחיל בהקרנת סרטון וחידון על חפצים של פעם, לאחר מכן הציגו הסבים והסבתות את החפצים שבחרו ואת הסיפור המרגש שמאחורי החפץ.

הנה כמה דוגמאות:

סבתא של בן הראתה לנו ספר תורה בן 100 שנה, שהיה שייך לסבתא שלה בפולין ועבר מדור לדור. הספר עטוף בעטיפת בד עם רקמה ובתוך הספר נמצאה גלויה עם תמונה של המשפחה.  הספר נתרם למרכז לתיעוד בתל מונד.



יאירה שרביט ספרה על פמוטים של סבא שלה שעברו מדור לדור.


יצחק סבא של עומר הראה לנו טלית עתיקה של סבא רבא שלו וספר תורה קטן בשתי שפות: בולגרית ועברית. הספר והטלית נשמרו ועברו מדור לדור.


סבתא של כרמל ילידת מרוקו סיפרה על סבתה שעבדה אצל המלך חסן ושימשה לו כמיינקת, הוא אף סיפר עליה ליצחק פרס כשביקר אצלו. היא קבלה ממנו מתנה סט מכסף לתה שאותו חילקה בין ילדיה.


סבא של דניאל סיפר על דיסק שהוקלט במוזיאון השואה בוושינגטון על חייו של אביו שמעון רוחוביץ, שהיום נמצא במוזיאון יד ושם בירושלים. הוא הציג פספורט משנת 1946 של הסבא שעלה באוניית מעפילים לעתלית, שם ריססו אותו ב-DDT והוא חשב שהוא בתאי גזים. 


איציק כהן סבא של יהלי ספר על הוריו שעלו מתוניס ארצה, בידיים ריקות והדבר היחיד שאמו לקחה איתה זה צמידי זהב, שאותם העבירה למשפחתה.


מיכל פורר סבתא של דן, סיפרה על סבתא שלה שהיתה פעילה ציונית משחר צעירותה, הצליחה לברוח מהונגריה עם תיק קטן בלבד ויהלום שתפרה והחביאה בבגדיה. את הפמוטים שהראתה לנו במפגש, מצאה בבית ילדותה בהונגריה בביקור שערכו שם אחרי שנים. 


עדנה סיפרה על ספר תורה ועל פמוטים מכסף שהגיעו לארץ ע"י משפחתה מברלין ואיתם מדליקים עד היום נרות של שבת.




אליה צרפתי סבא של אופק שעלה מתוניס ונשאר לו פריט אחד למזכרת - מגהץ שאמו סחבה איתה כשעלתה לארץ.


אופק סיפר על חפץ ששייך לאבא של סבא שלו - סכין שלקח מלוחם מצרי במלחמת השחרור.


המפגש היה מרגש מאד! תודה לשולי המקסימה שמובילה את המפגשים במסירות ובהשקעה רבה.

בהצלחה בהמשך,
 אריאלה שגיא







אין תגובות: