יום חמישי, 20 בפברואר 2020

יום למידה של מחוז מרכז, בהשתתפות המטה והנהלת המשרד לשוויון חברתי בבית ספר "נגבה" ראשון לציון


מפגש למידה של צוות מחוז מרכז בהשתתפות המטה ומובילי המשרד לשוויון חברתי התקיים ביום 12.2.20 בבית ספר "נגבה" ראשון לציון בניהולה של הגב' ניצה ווינסטון והמורה המובילה שרון אדם.

במפגש נכחו: מנכ"ל המשרד לשוויון חברתי מר' אבי כהן, ראש תחום תרבות ומורשת במשרד לשיוויון חברתי, מר' שלום בוחבוט ועוזריהם, אזרחים ותיקים ממועדון הגמלאים קרית גנים המשתתפים בתכנית,רכזת המועדון הגב' זהבה יעקובי ומנהלת אגף לפעילויות חברתיות ברשות הגב' רחלה בטיטו,סבים וסבתות. עופרה ישראלי מנהלת התכנית וצוות המטה, מדריכות המחוז.

את פני הבאים קיבלה שירת מקהלה של תלמידי בית הספר עם אזרחים ותיקים.



ניצה ווינסטון מנהלת בית הספר, הציגה את אמונתה בתכנית המהווה עבורה הגשמת חלום, כי הוא מרחיב את ליבם של המשתתפים בו ופותח אותו לאהבה, להקשבה ולשיתוף בחוויות שבשום דרך אחרת לא היו מועברות בין הדורות. ניצה המנהלת רואה בפעילות הקשר הרב דורי הנחלת תרבות של קשר שהוא חלק אינטגרלי מהתפיסה החינוכית והערכית של בית הספר האנטרופוסופי. על כן, בתכנית משתתפים כל ילדי השכבה .
היות ולא לכל אחד מ 78 ילדי השכבה יש סבא/סבתא שיכול להשתתף, גויסו אזרחים ממועדון הוותיקים הסמוך לבית הספר, חלקם נענו לאתגר בשמחה רבה מאד, סך הכל משתתפים בתכנית 40 מבוגרים.
העיקרון שהנחה אותה בגיוס לתכנית היה שאין להשאיר אף תלמיד מחוץ לתכנית. כל אחד ילווה מבוגר, יתחקרו ויתעדו ביחד סיפור חיים ייחודי, ובאופן זה גם הילדים וגם המבוגרים יקבלו עצמה ומשמעות ערכית להווה ולעתיד.
לסיכום דבריה – תכנית הקשר הרב דורי הוא פרויקט הדגל שלה כמנהלת והיא מודה לכל מי ששותף ומסייע לה להוביל את התכנית המופלאה הזו, – ללאה אספיס, לצוות בית התפוצות, להנהלת המשרד לשוויון חברתי ולמורה המובילה את התכנית בבית הספר שרון אדם.


המורה המובילה, שרון אדם, בטרם הכניסה את המשתתפים לכיתה להדגמת מפגש בין דורי טיפוסי, הציגה את "אני מאמין" שלה, אשר מוביל אותה שנים בתכנית זו, בעבר בבית ספר בקרית אונו וכעת בבית ספר נגבה.
שרון מנחה שנים רבות את תכנית מעגלים מקשרים, שמחבר באמצעות החושים השונים בין ילדים למבוגרים ומאפשר הקשבה, קשרים וגילוי אור פנימי וחיצוני שקיים בכל אחד ואחד מהמשתתפים. את ניסיונה הרב וקלפי המשחק שפיתחה "מחוברים בלב" היא מביאה למפגשים, בכך מסייעת לילדים ולמבוגרים להעמיק את העניין בחקר הסיפור ובסיפור עצמו, את הסקרנות ההדדית לשמיעת עוד ועוד מידע וסיפורים .
שרון סיפרה שהתכנית והפעילות המיוחדת בבית הספר יצרה קשרים חברתיים בין המבוגרים שאינם בני משפחות הילדים ומשפחות הילדים, בעיקר בין מבוגרים שהם עריריים או חסרי משפחה. עבורם בכך הם "הרוויחו" משפחה ואילו הילדים הרוויחו עשייה חברתית רבת משמעות ועצמה.

מנהלת מועדון הוותיקים סיפרה שהתכנית הכניסה אור ושמחה למשתתפים בה, מקווה ומאחלת שיותר ויותר בתי ספר יובילו תכנית זו. סיפרה שאחד הגמלאים שעוסק בצילום, מתעד את הפעילות ובכוונתו להציג אותה בתערוכה.

רחל בטיטו , מנהלת אגף פעילות חברתית בעירייה, ציינה לשבח את התכנית ובקשה לעזור בהפצתה לכל בתי הספר בעיר.



אזרח וותיק בתכנית סיפר שגילה עד כמה סקרנות הילדים רבה, והתרשם מאד מיכולת החקר שלהם לקראת כתיבת הסיפור שלו. בעקבות שאלותיהם החכמות, הוא גילה שיש לו עניין לספר עוד ועוד סיפורים מחייו מלאי העניין. לולא הזדמנות זו של מפגש עם ילדי בית הספר בתכנית לעולם לא היה חושב שיש לתעד את סיפוריו המיוחדים.

ראש תחום תרבות ומורשת במשרד לשיוויון חברתי, מר' שלום בוחבוט שמלווה את התכנית שנים רבות,

ציין שהוא שומע שבחים על התכנית ממקורות שונים והתרשם מאד ממה ששמע היום.
באופן איש מאמין בתועלת הרבה שהיא מעניקה, ומצטט מהמקורות אימרה שמתארת את העשייה : "חנוך הנער על פי דרכו", כאשר משמעות האימרה שיש לחנך הנער בתחילת דרכו החינוכית, בתחילת פיתוח דעתו, ואזי הוא יהפוך בבגרותו לאדם ערכי שמקבל את האחר ואת המבוגר בהבנה, ביראת כבוד ובסובלנות.
התכנית גדלה והתרחבה במשך השנים, מתוך ההבנה של המשרד שהיא בעלת ערך ומשמעות.
הוא נלחם לשמר את המצב שבו בית התפוצות צריך להמשיך להיות הבית הטבעי של התכנית, עם מאגר הסיפורים האדיר וכניסת כ 150,000 צופים בהן, ומאמין שאין סיבה לצאת למכרז לחברה מנהלת אחרת.
ציין בשמחה שאהב את הגיוון, השוני, ההתאמות הייחודיות של התכנית לאוכלוסיות השונות ולצרכים השונים, התאמה שמעידה על היות המארגנים רגישים לצרכים השונים.

נכנסנו לצפיה במפגש תכנית הקשר הרב דורי בהובלת שרון אדם.
המשתתפים רקדו ושרו במעגל ובזוגות, באמצע המעגל היו פזורים קלפי משחק מחוברים בלב באמצעותם הם שואלים שאלות ויוצרים ערוצי קשר טובים בין הילדים למבוגרים, ושרון הדליקה נר וברכה את המשתתפים .(זו דוגמא לפעילות בפתיחת כל מפגש),

בהמשך נשאלו הילדים והמבוגרים על תחושותיהם מהתכנית.
המבוגרים ציינו שהם מרגישים בעלי ערך, "רואים אותנו" סיפוריהם מעניינים, יש להם רצון לשתף עוד ועוד כי יש מי שרוצה לשמוע ומתעניין בעברם.
הילדים ציינו שגם הם מרגישים בעלי ערך כי הם עושים משהו עבור הדור הבוגר, הם נתרמים מאד מהסיפורים שהם שומעים, הם לומדים הקשבה ונתינה לאחר.

אבי כהן סקאלי, מנכ"ל המשרד לשוויון חברתי פתח את ליבו בפני הילדים והמבוגרים וסיפר עד כמה הוא נרגש מקיומה של התכנית, וצר לו שהיא לא הייתה קיימת בתקופה שהוא עצמו היה ילד, למרות גילו הצעיר יחסית(40), רק ילדיו זוכים להשתתף בתכנית והוא מבין מהם עד כמה היא משמעותית עבורם, והוא מבין כעת שלו היא הייתה קיימת עבורו, היא הייתה משנה את הבנתו את הדור הבוגר ואת אביו שלא סיפר את סיפור חייו והוא לא ידע לשאול אותו את השאלות הטובות שהילדים בתכנית לומדים לשאול ולתחקר את המבוגרים בתהליך כתיבת הסיפור.
מאחר ואין לעם עתיד ללא עברו, משתתפי התכנית בונים תשתית של העבר למען עתידם.
המנכ"ל בדעה שהתכנית בעלת ערך לאומי, שיש להלחם על קיומה והמשכיותה, ציין עד כמה שלום בוחבוט נלחם מדי שנה על תקציבים והחלטות כדי לשמר ולהמשיך אותה. אם כל ילד במדינה ישתתף בתכנית, החברה תעבור שינוי דרמטי


מנהלת התכנית, הגב' עפרה ישראלי מודה הן למשרד לשוויון חברתי על התגייסותו ועזרתו, הן ללאה ולצוות המדריכות  וכמובן מאד התרשמה מהפעילות בבית ספר נגבה שבעברה הייתה מדריכה מובילה בו.
הפעילות שהוצגה הן בבית הספר על ידי לאה והצוות שלה, המיזמים המיוחדים, שיתופי הפעולה, האירועים הייחודיים (כגון תכנית המעברות), בעלי פוטנציאל לשינוי עמוק בחברה הישראלית.


עפרה וצוות המטה מודים מכל הלב לכל המשתתפים ולתרומתם הייחודית.

תודה לכל מי שנטל חלק ביום זה!




x

אין תגובות: