יום רביעי, 5 באפריל 2017

סדר פסח בקשר הרב דורי בעופרה

מפי אליסה זילברשטיין מובילת התכנית בעופרה:

"מרגישה צורך לשתף בחוויה גדולה שעברנו ביום שני האחרון בקשר הרב דורי. 
ערכנו ליל הסדר עם בנות התוכנית ( שישיסטיות) כשהמטרה הייתה לקיים את מצוות "והגדת לבנך ".." הרגשנו שניתנה לנו הזדמנות לקיים את המצווה ללא הפרעות של עייפות/עניין של זמן/הילדים נרדמו וכו'

 "ליל הסדר" אינו דומה ללילות של חגים אחרים!  וכן  אינו דומה ליל סדר בבית אחד , לליל סדר בבית שני. כל משפחה מקיימת את הטקס לפי יציאת מצרים הפרטית שלה ונלווים אליה מסורות ומנהגים שונים. מתוך כך חשבנו לערוך ליל סדר משותף משלנו.
מנהג, מסורת, מאכל מיוחד, סיפור,שיר,קטע מההגדה - כל וותיק בחר להביא את מה שהיה חשוב לו להשמיע לדור הצעיר בשולחן הסדר שלנו.

השולחנות היו ערוכים בטוב טעם עם מפות לבנות,גביעי יין, פירות ועוגות כשרות לפסח. פתחנו בקידוש חגיגי (בלי שם ומלכות )מזגנו כוס ראשונה של יין והתחלנו.

מרים תנעמי-שרה לנו את מה נשתנה בערבית מההגדה התימנית
קאסה-סיפר על קורבן פסח באתיופיה אצל הקסים. יומיים לפני פסח לא אכלו חמץ בכדי לדאוג לנקות את הקיבה מחמץ!! ועל כך שליל הסדר הראשון שחגג בא"י היה בצפת בגיל 41! וציין שהוא בעצם רק בן 33 (מבחינתו הוא נולד בליל הסדר הראשון בא"י)
רות פסדר- סיפרה על מסורת מבית אבא שכל אורח שהסב לארוחת החג קרא קטע מההגדה בשפת אמו- בליל של שפות לסיפור יהודי אחד!
אילה קאפח- סיפרה על קערת הסדר התימנית ,על הצבעוניות ,השפע והאסטתיקה שלה . 
בינה הלפרין-סיפרה שלא חגגה את ליל הסדר כהלכתו עד לנישואיה ועל החוויה הלא פשוטה של ההגעה לחופי הארץ והגירוש לקפריסין מול 6 משחתות בריטיות!!!
שרה לקס -סיפרה על ליל הסדר ברומניה בזמן השואה כשהייתה רק בת 5, על הדפיקות באמצע ליל הסדר ועל ההצלה הניסית של אביה. כמובן ששרנו את "והיא שעמדה לאבותינו".
מרים  ריין-בחרה לספר על הגדה של פסח שקיבלה כמתנה לבת מצווה כשעלתה לארץ לאחר השואה . ההגדה הודפסה ב1935 .מלווה אותה כל השנים  וכוללת הקדשה בכתב יד .
איתן כהן-החכים אותנו בפירושו על חד גדיא כמשל לאומות העולם. ועוד ועוד.

והבנות ?- היו בהקשבה פעילה ,הן התבקשו לרשום על דפים קטנים מה קיבלו /לקחו מהשיתוף של הוותיק. בסוף דבריו כל בת העבירה אל הוותיק את הדף והוא אסף את כל הדברים למעטפה אחת שהיוותה בשבילו מתנה. זאת הייתה הזדמנות מיוחדת וחד פעמית שבה הדור הוותיק מקיים את המצווה וישר מקבל רושם מהדור הצעיר.
הוותיקים אף זכו  לשמוע מפי הבנות את תחושותיהן: " היו  דברים מעניינים ומרתקים  .לוקחות מכם את הכוחות המופלאים של כל אחד ואחת להמשיך הלאה למרות הקשיים שעברתם"!

סיימנו בשירת "לשנה הבאה בירושלים הבנויה"  !


השנה אשב בליל הסדר עם כל אותם סיפורים, מנהגים ומסורות  ששמעתי מפי הוותיקים היקרים והכל יתאחד לכדי סיפור אחד האישי-המשפחתי והסיפור ההי​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​סטורי.
מצוות "והגדת לבנך" תמומש במלואה רק כאשר הזיכרון ההיסטורי יבוא לביטוי כזיכרון מעצב ליחיד ולחברה.

 בליל הסדר הורים ומבוגרים אמורים למסור שני סיפורים במקביל לדור הצעיר- את הסיפור ההיסטורי שבמהלכו הפכנו לעם-סיפור יציאת מצרים ואת הסיפור המשפחתי- האישי שלנו  באופן בו נספר ונדרוש את שני הסיפורים נוכל לקיים את מטרת ליל הסדר: "בכל דור ודור חייב אדם לראות את עצמו כאילו הוא יצא ממצרים" ( מזכרון הסטורי לזכרון מעצב ד"ר יעל פויס.)
לא פעם אנו משקיעים הרבה מחשבה ואנרגיה (הצגות, חידות ופרסים) כייצד להעביר את  הסיפור ההיסטורי בצורה חוויתית לדור הצעיר, ולעתים  מקומו של הסיפור האישי המשפחתי שאותו אמורים להעביר המבוגרים נשכח, נעזב מחוסר זמן ועניין.
"את פתח לו" זוהי קריאה גם לדור הוותיק-תנו להם הזדמנות לספר.העבירו להם מסר שהם משמעותיים  , שבסיפור שלהם משתקפת תפיסת עולם. הם חוליה חשובה מאוד בהבנת ההווה ובבניית העתיד בהשתייכות המשפחתית ,בהעברת ערכים ואמונות.  הכינו את הילדים לסיפור של סבא וסבתא. 
 "וַאֲבוֹתֵינוּ סִפְּרוּ לָנוּ...לְמַעַן יֵדְעוּ דּוֹר אַחֲרוֹן בָּנִים יִוָּלֵדוּ,יָקֻמוּ וִיסַפְּרוּ לִבְנֵיהֶם" (תהילים עח')"
חג פסח כשר ושמח
אליסה



אליסה יקרה


כל מפגש אצלך מיוחד מלא חוויות מושקע ומעורר מחשבה. את ממשיכה לרגש את כולנו.
אכן אין כמו מצוות והגדת לבנך המתחברת לתוכנית שלנו.
ואת, בדרכך המיוחדת מחדשת מתחברת ובונה חוויות שאין כמותן.

אין תגובות: