יום רביעי, 31 בדצמבר 2014

ב"ה

הכתבה הבאה נשלחה לפרסום ל'מקומון' בקרית מלאכי ע"י בי"ס חב"ד בנות בקרית מלאכי

סיפורי סבתא
בבית ספר חב"ד בנות בקרית מלאכי פועלת תוכנית ייחודית המפגישה סבתות ונכדות לסיפורים מן העבר הבונים את ההווה.

"הקשר הרב דורי", כך נקראת תוכנית חינוכית משפחתית, שמפעילים "בית התפוצות" ומשרד החינוך בשיתוף עם המשרד לאזרחים ותיקים לתלמידי כיתות ו' בבתי ספר נבחרים. במסגרת התוכנית נפגשת סבתא עם נכדתה לעשרה מפגשים מרתקים וחווייתיים, הפותחים צוהר לעולם של פעם ואולי גם לעולם של היום. במסגרת התוכנית תלמידות בית הספר מראיינות את סבתותיהן על סיפור חייהן ומעלות את הסיפור לאתר של בית התפוצות. "התהליך משמעותי לא פחות מהתוצרים", משתפת אותנו אחת הסבתות.
עשר פעמים מגיעה הסבתא לבית הספר ויושבת עם נכדתה. הסבתא מספרת על חייה במרוקו או בהונגריה, בתימן או ברוסיה. מראה תמונות של בני משפחתה, שכבר אינם, ומציגה חפצים נוסטלגיים שנותרו בידה. והנכדה? מנסה להיכנס לדמויות, למאכלים, לתחביבים ולספרים. מקשיבה ומתעדת. ובין לבין מלמדת את סבתה על חייה שלה: על מחשבים, תוכנות ועולם וירטואלי קסום. את התהליך מלווה צוות בית הספר, שמדריך את התלמידות כיצד לבחור את העיקר מן הסיפור ואיך לצרף את התיאורים החיים לאותיות ולמילים, לסיפור חיים. נראה כמו בכל מפגש המרחק ביניהן הולך ומצטמצם והשפה שלהן מתחברת. הן כבר יודעות המון זו על זו.


הנכדות מתעדות את סיפור חיי הסבתות

הנה מה שכתבה הגב' מירי בן שמעון, סבתא של פז: "הקשר שלי עם נכדתי הדוק מאז ומתמיד, אך התוכנית הוסיפה לי המון כיווני מחשבה חדשים על הקשר בין סבתא לנכדה. מאז שהחלה התוכנית, פז מחכה לי ביתר געגועים. היא חושפת לפניי חוויות אישיות ותחושות, שלא הכרתי. משהו כאן השתחרר.  נפתחנו מאד. הסיור בבית התפוצות והסדנא היו נפלאים. נחשפתי ליידע רב ולחוויה בין דורית מעצימה. אני מעריכה מאד את צוות בית הספר חב"ד בנות על התוכנית הנפלאה והמעצימה ואיני מפסיקה לספר על החוויה לשכנות ומכרות. חשוב לי שיידעו, שקשרים משפחתיים אפשר לשדרג".



סבתות ונכדות בסדנת היצירה

בסיום התוכנית יצאו הסבתות עם נכדותיהן לטיול במוזיאון בית התפוצות בתל אביב ליום מסכם, מעשיר ומעמיק. בסדנא משותפת הועלו סיפורים מן העבר, נחשפו להצגה על דמות מהעבר וסיימו ביצירה משותפת בה כתבו חוויות משותפות וברכו אחת את השנייה.



אין תגובות: