יום ראשון, 9 בנובמבר 2014

תיעוד מורשת קהילת יהודי סין - בית הספר אלומות בת"א

תיעוד מורשת קהילת יהודי סין  - בבית הספר אלומות בתל אביב

במסגרת מפגשי ההכנה לתלמידים משתתפי התכנית, שמעו התלמידים את הרצאתו של משה ליכומונוב, שנולד בעיר חראבין. משה נתן לתלמידים רקע רחב על קהילת יהודי סין ועל שלושת גלי ההגירה של יהודי סין.
ההרצאה התקיימה ביום ג' 4.11.14. בנוכחותה וברכתה של מפמ"רית סינית, תמי קהת ממשרד החינוך ובברכתה של מנהלת תכנית הקשר הרב דורי, תמי גרין , מורה מובילת התכנית אורנה יעקבסון והמנחה ליאורה כהן.


מרצה משה ליכומונוב והמורה אורנה יעקובסון עם תלמידי הכתה משתתפי התכנית

תמי גרין מברכת את התלמידים

תקציר הרצאתו של משה ליכומונוב: שלושת גלי ההגירה של יהודי סין.
סין, מעצמה גדולה כמעט כמו ארצות הברית.אני נולדתי בעיר חרבין, הגובלת ברוסיה צפון.
למה היהודים הגיעו לסין?
היהודים היגיעו לסין בשלוש תקופות בהיסטוריה:
התקופה הראשונה: לפני 1000 שנים היגיעו היהודים בדרך המשי. שיאן (שִׂי-אָן, נקראה בעבר גם צָ'אנְג-אָן, בירת מחוז שאאנשי שבסין) בירת הקיסרות הסינית. יהודים אלא הגיעו מאירן והודו, חלקם החליטו להתיישב קרוב לאזור שיאן הבירה (אלה היו יהודים ממוצא ספרדי). קיסר סיני נתן ליהודים שמות. במהלך 400-500 שנים, במשך הדורות הייתה התבוללות, חלקם של היהודים איבדו קשר עם היהדות. קהילה זו נחרבה ברעידות אדמה, גם בית הכנסת נהרס, הוא נחרב ברעידת אדמה לפני 250 שנה. דגם של בית הכנסת נמצא בבית התפוצות. קהילת קאיפנג, נעלמה עם השנים.
דגם בית הכנסת בקאיפנג מהמאה ה-11 מוצג בבית התפוצות
יש היום עדיין תושבים בקהילת קאיפנג המזהים עצמם כחלק מן הקהילה היהודית. בשנים האחרונות אף עלו מספר יהודים מקאיפנג לישראל. קהילה זו טוענת שהם מצאצאי היהודים ( כ- 1000 יהודים) והם רוצים לעלות לישראל.

הם מקיימים את חגי ישראל  ( התלמידים צפו בסרטון- מדליקים נרות חנוכה  של יהודי קאיפנג). הם מקבלים מישראל, ספרי תורה וחומר לימוד למרות שלפי ההלכה הם טרם הוכרו כיהודים.
קהילת קאיפנג היא הקהילה היהודית העתיקה ביותר בסין, שנוסדה במקום במאה ה-11, כפי הנראה על ידי יהודים מהודו ומפרס. בית הכנסת בעיר הוקם בשנת 1163. הוא נחרב מספר פעמים אך שופץ כל פעם מחדש, עד למאה התשע-עשרה. הרב האחרון של קהילת קאיפנג נפטר בשנת 1867."( ויקיפדיה)
מקשיבים בסקרנות רבה: 


"התקופה השנייה: שנת 1842, לפני כ-150 שנה. קבוצת יהודים ספרדים הגיעו לעיר שנחאי, עיר נמל גדולה בסין. עיר זו הייתה פתוחה למסחר ללא מכס, יהודים הגיעו  גם לשם, שמות משפחה כמו: כדורי וששון- יהודים ספרדים, שבאו מעירק. הגיעו כ-  300 משפחות. הם בנו שני בתי כנסת, בית ספר ומוסדות נוספים. התפתחו חיי קהילה עשירים. משנחאי החלו היהודים להגיע ולהתפזר לערים אחרות בסין, הגיעו עד  לעיר הונג קונג הדרומית. תחנת הכח למשל,  שייכת למשפחת כדורי עד היום! יהודים מאוד עשירים בעלי אמצעים."



"התקופה השלישית: קבוצה שלישית של יהודים, הגיעו מרוסיה ואני צאצא של קבוצה זו, הגיעו לעיר חארבין- בצפון סין בחבל מנ'גוריה, נוסדה לפני כ-110 שנים ע"י הרוסים ביניהם גם יהודים. רוסיה בנתה אז את הרכבת הטרנס סיבירית. רוסיה רצתה גישה ומעבר לים הצהוב. (הים הצהוב אינו קופא בחורף וזה מאפשר גישה לסחורות). בהסכם  שנחתם עם סינים, הרכבת תעבור דרך סין.
אזור מנג'וריה היה שומם. ההסכם בין רוסיה לסין היה לפני כ - 50 שנה. סינים לא אומרים "לא" וגם לא אומרים "כן" במשא המתן וכך יצאה התכנית לדרך. אזור מנג'וריה מלא באוצרות טבע. הרוסים הבטיחו לסינים פיתוח להוצאת אוצרות הטבע (מכרות פחם וכד)
כך למעשה נולדה ונוסדה, העיר חראבין נוסדה עקב בניית קו הרכבת. תוך שנתיים מהקמתה כבר הייתה שם קהילה של כ -  2000 יהודים. היגיעו בעיקר יהודים עם יוזמות וכסף. כך נבנתה וצמחה שם הקהילה היהודית. נבנו בתי כנסת, בתי ספר, בתי קברות, וכך ממש  "בסוף העולם" צמחה לה קהילה יהודית.
אבי היגיע לשם, בשנות ה-30, כשכבר היו שם כ - 25,000  יהודים . הם התרכזו באזור ה"דאון טאון" השכונות שם בנויות כמו בפאריז, בסגנון ארט- נובו. רוב היהודים גרו באזור העיר התחתית. אלה הן שלושת התקופות שהיהודים הגיעו לסין."
חלקה השני של ההרצאתו של משה ליכומונוב עסקה בקהילת יהודי חראבין, אליה היגיע עם משפחתו כילד בן 11. הוא סיפר את סיפורו האישי וסיפורי חוויותיו: "בזכרוני כילד, אני זוכר עיר אפורה ומלוכלכת, היום העיר ניראית אחרת, שונה ופורחת"
התלמידים צפו בסרט של משה בביקורו בסין הנקרא "חזרה לשורשים".

מפגש הפתיחת התכנית יערך ביום ג' 18.11.14 ו' כסלו תשע"ה, בשעה 10:30.

מנהלת בית הספר: ענת בינה בלייער, מורה: מובילת תכנית: אורנה יעקובזון, מנחה: ליאורה כהן

אין תגובות: