יום ראשון, 19 ביולי 2009

הזדהות וזהות - תכנית בנושא גיבוש זהות - נתיבות יורם באר שבע


איריס כהן, הובילה את התוכנית יחד עם תלמידים מכיתה ו וקבוצת המבוגרים שכללה את הסייעות המועסקות בבית הספר.

בעולם שבו המידע רב מלהכיל והתקשורת והטכנולוגיה מצויות בכל מקום, מתקשה המתבגר להשיג מסגרת התייחסות שדרכה יביט במאורעות הרבים ויאחדם לכדי זהות מגובשת אחת. בשעורי השפה התלמידים למדו על דרכים להגדרת גבולות הזהות העצמית וגיבושה, תוך מפגש בתכונות פיזיקאליות של הראי וחשיפה לעובדות על תעשיית הפרסום והיופי. המושג דיוקן עצמי באמנות ובספרות המושגים: פורטרט ואוטוביוגרפיה אפשרו למתבגרים נקודת מבט נוספת להתבוננות עצמית.
תכנית הקשר הרב דורי שולבה בפרויקט המתואר במטרה לאפשר לתלמידים נקודת מבט נוספת, הפעם, של אדם מבוגר שאותו הם מכירים בשגרת ביה"ס, אלא שבקשר כזה שבו מתקיימת הדדיות- משוואה מאוזנת בה התלמיד מלמד את המורה והמורה מסייע לתלמיד למצוא דמויות להזדהות מניסיון חייו הוא. ביחד, יכתבו את רשמיהם המשותפים ואת ספור חייהם של הדמויות שבחרו תוך שימוש בבלוג אישי שנבנה לצורך זה. כך, התלמיד אינו מחויב לסיים את הכתיבה עם מסקנות ברורות, אך בודאי עם שאלה מרכזית- למי ארצה להיות דומה?
הפעילות התקיימה בסוף יום, כאשר המורות והתלמידים נשארו ללמוד יחד. התלמידים שנבחרו לפרויקט היו כאלה שלא גילו שליטה מלאה בישומי המחשב. לכל מפגש עם המורים קדם שעור נוסף שנעשה במסגרת השעות הפרטניות ובו ניתנה הדרכה מפורטת לתכני השיעור ולאסטרטגיות הוראה. בנוסף למפגש ובו מתקיים שיח סביב נושא הזהות, ניתן מקום חשוב ביותר לטיפוח תחושת השייכות והביטחון העצמי של התלמידות שנבחרו, זאת מתוך אמונה שאלה קשורים קשר הדוק עם פיתוח הזהות העצמית.

אין תגובות: