יום שלישי, 29 באפריל 2014

אות הוקרה לחדרה על הפעלת תכנית הקשר הרב-דורי

העיר חדרה חזרה השנה "בגדול" אל תכנית הקשר הרב-דורי וצירפה עשרה בתי ספר לפעילות.
על כך ומתוך העניין הגדול שהתכנית מעוררת בעיר - נבחרה העיר חדרה לקבל אות הוקרה על הפעלת התכנית בשנת תשע"ד.

כתבה אודות הזכייה התפרסמה השבוע ב"השבוע בחדרה".

קישור לידיעה המלאה


כתבה מאלפת :) תיכון יעדים, כפר ביאליק

כתבה מרגשת ומפורטת על תכנית הקשר הרב-דורי בכלל, ועל הפעלתה בתיכון "יעדים" שבכפר ביאליק בפרט.
מומלץ במיוחד!

הכתבה צולמה לטלוויזיה הקהילתית.

מורה מוביל: נמרוד פישלר
מנהלת בית הספר: ד"ר יפה שגיא



הופק על ידי צוות גיל הצפון, אילנה הראל, דרורה ברזילי

יום שני, 28 באפריל 2014

לקראת פעילות בבי"ס מודיעים- מפגש במועדון הוטרנים בתל אביב

במפגש שנערך במהלך חול המועד במועדון הוטרנים בתל אביב. השתתפו  מועמדים לפעילות במסגרת תכנית "הקשר הרב דורי" עם בי"ס מודיעים בתל אביב.
רציונל התכנית, דרכי העבודה והפעולה הוסברו למשתתפים במפגש.
כמובן שאנו דיברנו עברית ודברינו תורגמו לרוסית.
הוקרן סרטון תדמית של התכנית.
ויקטור – אחד הוטרנים, סיפר על פעילות תיעוד שנעשתה במועדון "מזל" בבת ים.
הסיפורים שתועדו שם נשמרו ואנו נעלה אותם למאגר התכנית.
הוקרנו 2 מצגות  מסונכרונת. האחת המתעדת את הסיפורים והשניה את התמונות הנוגעות לסיפור.
ויקטור ומתנדבת נוספת הקרינו וקראו ברוסית את התכנים ולנו, מיה נוימן וליאורה כהן, תורגמו הדברים על ידי אחד המשתתפים.



 
נתן, לבש את הג'קט עטור המדליות והאותות לכבודנו (16 ק"ג משקלו)
בפעילות השנה יקחו חלק רק ווטרנים שהם דוברי עיברית. – חמישה במספר.
אנו מצפים בהתרגשות לתחילת הפעילות ויודעים כי הסיפורים יהיו מיוחדים ומרתקים



יום ראשון, 27 באפריל 2014

האחר הוא אני בקשר הרב דורי- תחרות ארצית לבחירת חביב הקהל






במסגרת תכנית "הקשר הרב דורי", התקיימה תחרות ארצית בנושא - "האחר הוא אני - בקשר הרב דורי".
התוצרים מוגשים גם לבחירת "חביב הקהל"...
הנכם מוזמנים להכנס ולצפות בתוצרים ולדרגם לפי בחירתכם בקישור הבא
https://sites.google.com/site/taharutravdori/homepage/twzrym
ההצבעה מוגבלת עד לסוף השבוע הזה.
התוצאות על הזוכים יפורסמו בשבוע הבא באתר

יום שבת, 26 באפריל 2014

מתנ"ס ראשון בארץ שמפעיל את התכנית

מתנ"ס נוה יוסף שבחיפה, מפעיל השנה לראשונה את התכנית שלנו.

בני הנוער מגיעים למתנ"ס, לאחר שעות הלימודים, ונפגשים עם בני הגיל השלישי. במהלך התיעוד לומדים בני-הנוער אודות ההיסטוריה של עם ישראל, ובמקביל מסייעים לחבר'ה הבוגרים להשתלב בעולם הדיגטאלי.

הסיפורים מתועדים במועדון אינטל קלאבהאוס, מתנ"ס נווה-יוסף.

המפגשים מתועדים גם בדף הפייסבוק של המתנ"ס !
ולאחרונה צוינה הפעילות המיוחדת בפרסומי חינוך של חיפה והצפון.

\




מוביל התכנית : איציק לסרי
מנהל הקלאבהאוס : אייל רובס




יום שלישי, 22 באפריל 2014

לצאת מהקופסא.....בבית ספר עין הים

בבית ספר עין הים שבחיפה, מכינים משחק קופסא ביחד עם חברי מועדון גיל הזהב.

בתחילת השנה חולקו המבוגרים והתלמידים לקבוצות וכל קבוצה תכננה את חלקה במשחק. נושא המשחק הוא שכונת עין הים.

כל קבוצה בחרה רחוב או אתר בשכונה ושאלה עליו שאלות לפי העניין שלה. לאחר מכן כל קבוצה חקרה את הנושא שלה, הכינה שאלות ותשובות, הכינה הפתעות ותכננה איך יראה החלק שלה במשחק הכללי. 

במים אלו הקבוצות נמצאות בשלב האחרון שבו מרכיבים את המשחק השלם.





מורים מובילים : רון עשת, ורד אילון
מנהל בית הספר : ברוך יעקבי

אולפן סבתות ללימוד עברית ומחשבים

בבית הספר "דינור" שבנווה שאנן בחיפה, הוקם לפני שלוש שנים  ע"י המורה אסי גוטמן, אולפן סבתות בו תלמידי וועדת תרומה ויוזמה לקהילה מלמדים את הסבתות עברית.
 
במסגרת התכנית הם מלמדים את הסבתות, דוברות הרוסית,   מיומנויות מחשב דרך הוראת השפה:קריאה, כתיבה ודבור בעברית.
 
האולפן פתוח לכלל הקהילה .
 
בזכות התכנית נוצרו קשרים אישיים בין התלמידים לסבתות והקהילה תורמת ונתרמת!
 
כך למשל, סבא מרק  שהצטרף לאולפן בקש להתנדב וללמד על נושא המגנט במועדונית. הוא מלמד את החונך שלו בעשר הדקות האחרונות של המפגש - רוסית.  
 

 



 
מורה מובילה : אסי גוטמן
מנהלת בית ספר : אילנית מועלם

יום שלישי, 8 באפריל 2014

פרויקט "קהילה יוצרת סרט" - בית ספר אלון, חיפה


מתנדבי מתנ"ס רמות חיפה מתלווים לפגישות ולפעילויות קבוצת הקשר הרב דורי שבבית ספר אלון, חיפה.
המתנדבים מתעדים את תהליך התיעוד לכתבה במגזין בערוץ הטלויזיה המקומי. במקביל, לומדים התלמידים את יסודות הצילום, מצלמים,מתעדים ומראיינים.

              תהליך כתיבת הסיפור
 התלמידים מראיינים והמתנדבים מצלמים ומתעדים .






מנהלת בית הספר : אילנה וגמן
מורה מובילה : יעל דסה

ידיעון התכנית - אפריל 2014

והגדת לבנך
"וְהִ גַּדְ תָּ לְ בִ נְ ָך בַּּיֹום הַּ הּוא לֵאמֹר בַּעֲבּור זֶה עָּשָּ ה יְהוָּה לִ י
בְ צֵאתִ י מִ מִ צְ רָּ יִם..." )שמות יג', ח'(

מבין חגי ישראל חג הפסח מסמל אולי יותר מכל את
הקשר הרב-דורי. רגע לפני החג אנו מבקשים לברך את
משתתפי התכנית, לספר על התרחבותה, לשתף בחוויות
ולהמליץ על פעילויות, וכל המרבה לספר הרי זה משובח.

חג שמח, צוות התכנית



קישור לידיעון

יום ראשון, 6 באפריל 2014

כנס תקשוב מחוז תל אביב - תשע"ד

בכנס תקשוב של מחוז תל אביב  "במרחק נגיעה- חדשנות, תקשוב מנהיגות, התקיים במרכז "נא לגעת" ביפו. הצגנו יוזמה באמצעות היצג דיגטלי  קשר הרב דורי לקראת מסע לפולין", יוזמה של מרב ג'רפי - הוכמיץ.

היצג דיגטלי תכנית הקשר הרב דורי מחוז תל אביב יוזמה חדשה.
היוזמה:
חשיפה לסיפורו של העם היהודי על ידי יצירת שיח בין דורי באמצעות למידה משותפת סביב חקר מורשת הקהילה והמשפחה תוך חיזוק המודעות לצרכים ולמציאות של כל דור .
 תיעוד העולם היהודי שהיה  והשתקפות המורשת היהודית שחרבה בשואה בעיצוב דמותה של החברה הישראלית– באמצעות כלים דיגיטליים- והזנתם למאגרי המידע באתר "הקשר הרב דורי" בבית התפוצות
חיזוק ערכים מובילים: סובלנות, הקשבה, ערכי המעורבות החברתית - ההתנדבות, נתינה הדדית ותרומה לזולת ולקהילה בסביבה טכנולוגית.
קהל היעד- נוער: תלמידי תיכון המתעתדים לצאת למסע לפולין
קהל היעד - מבוגרים:  ניצול שואה, מעגל שני ושלישי - בני משפחה של שורדים, מי שהם או הוריהם איבדו אנשים בשואה, מי שקלטו את שארית הפליטה, מי שחיו בישראל בסביבה שבה חיו משפחות של ניצולי שואה וחוו השפעותיה עליהם.
במקרים בהם לא ניתן לאתר מבוגרים כנ"ל, יופנו המבוגר ובני הנוער למקורות מהם ילמדו יחדיו אודות השואה והשפעתה על החברה היהודית והישראלית, תוך בחינת השפעת המידע שנרכש על תפיסת עולמם.
מטרות התוכנית
ü      להפגיש את בני הנוער היוצאים למסעות לפולין עם בני הדור השני של ניצולי שואה ו/או המעגלים החברתיים סביבם כדי לתעד את הסיפור של  הניצולים ומשפחותיהם למען הדורות הבאים.
ü      שילוב הידע של המנחים הצעירים במיומנויות המאה ה - 21, ושליטתם בטכנולוגיות המחשוב והתקשוב.
ü      צמצום הפער הדיגיטלי בחברה.
ü      טיפוח והעמקה של התנדבות, נתינה, סובלנות וקבלת השונה.
ü      פיתוח והעמקה של האחריות, המחויבות והאכפתיות לזולת.
התכנית מאפשרת למוסד החינוכי :
ü      לאפשר לתלמידים היוצאים למסע לפולין למידה מתוך הכרת סיפורי חיים מפי בני משפחותיהם של השורדים (עדות חיה) או מפי מי שראו את השפעת השואה על חייהם של השורדים ושל החברה סביבם ועל השיח הציבורי.
ü      לטפח הקשר עם הקהילה.
ü      לסייע  בצמצום הפערים החברתיים, הטכנולוגיים והלימודיים, ובניית מודלים חדשניים של קירבה וקשר.

ü      להקנות ערכי היסוד בעשייה למימוש החזון הבית ספרי.
התכנית מזמנת לנוער :
ü      לימוד  מתוך סיפור חייהם של השורדים והמעגלים הסובבים אותם על הקשיים וההתמודדויות  שעברו בעקבות השואה.
ü      התנסות כמנחה/מורה במיומנויות הטכנולוגיה, תוך כדי פיתוח כישורי מנהיגות וכישורי הנחיה.
ü      חיזוק והתמקצעות  במיומנויות שימוש בטכנולוגיה ללמידה ופיתוח השיח ויכולות ההבעה .
ü      סיוע בגיבוש הזהות האישית והלאומית תוך חיזוק ערכי השיתוף, ההתנדבות, התרומה וקבלת השונות.
ü      הכרה בערכו וחשיבותו של המבוגר בחברה ופיתוח יכולת האינטראקציה הבין אישית והבין דורית.

לאזרחים הוותיקים, התכנית מהווה הזדמנות:
ü      לתרום מניסיון חייהם ולהעביר את מורשתם לדורות הבאים
ü      להנציח חוויות ורגשות, תוך יצירת קשרים עם בני הדור הצעיר
ü      לגלות את הטכנולוגיה ויישומיה הרבים
ü      לרכוש מיומנויות של חיפוש מידע והתנהלות במרחב האינטרנטי
ü      להעשרת הקשרים החברתיים.

יום שבת, 5 באפריל 2014

"והגדת לבנך" ביום האחרון ולפני היציאה לחופשת הפסח- מסיימים תכנית ונפרדים

ביום שישי התכנסה קבוצת התלמידים והסבים והסבתות במעבדת המחשבים בבית ספר "רעות" בראשון לציון.

שולחן ערוך ועליו כוסות יין וכיבוד עמד במרכזו של החדר.

המורה המובילה את התכנית זו השנה השלישית , ענבר ביטון,פותחת בדברי ברכה חמים.
 אחריה מברכת מנהלת בית הספר, אילנה שוורץ את הקבוצה בהתרגשות רבה ומדגישה את חשיבות התכנית לבית הספר והפיכתה של התכנית למסורת בבית הספר.






התלמידים מברכים בהתרגשות ומציינים את כל מה שרכשו ולמדו במהלך התהליך המשותף שעברו ביחד עם הסבים והסבתות שלהם.

צפינו בהתרגשות רבה במצגות שהכינו כולם במהלך המפגשים.


  הסיפורים במאגר סיפורי מורשת. דוגמא לאחד הסיפורים:

לזכרו של עופר שוורץ  - סיפורה של רותי שוורץ ועפרי שטרית הנכדה שנקראת על שמו של עופר ז"ל.


יום חמישי, 3 באפריל 2014

תיעוד מורשת בכלים דיגיטליים - השתלמות מקוונת מחוז צפון

השבוע הסתיימה השתלמות מקוונת "תיעוד מורשת בכלים דיגיטליים". דרך פסג"ה עכו
במהלך חודשי החורף, כ 20 מורים השתתפו בהשתלמות אשר זימנה למשתתפים תהליך הדרגתי של הכרות עם כלים שונים לתיעוד (גרפיים, שמיעתיים, מילוליים  ועוד).
במהלך המפגשים קבלו מטלות מבוססות תיעוד, עם הכוונה לתעד סיפורים של הסביבה הקרובה להם.
בשלב ראשון מטלת "המורשת השלי" כוונה לחיפוש תמונות מן העבר האישי, מקומות בהם חיו ולעלות זכרונות לתוך מצגת שיתופית.
כתיבת סיפור אודות פתגם שעבר במשפחה (על בסיס תחרות ארצית של מורשת קהילות ישראל) שילבה שימוש בתוכנה ליצירת ספרים דיגיטליים (FLIPSNACKׂ).
עם העלאת הסיפור ה1000 זכו להכיר מקרוב את מאגר הסיפורים, ואף להכין פעילויות למידה שנעזרות במידע מתוך הסיפורים במאגר. השלב הטבעי הבא היה לתעד סיפורים בעצמם. כל אחד גייס סיפור מקרוב משפחה. הסיפורים בעצמם כמובן מרגשים, אבל המשתלמים ספרו על חוויה בלתי נשכחת  של התהליך שעברו:
מציאת אלבומי תמונות משפחתיים ממלחמת העולם השנייה, סיפורים שללא התוכנית לא היו מכירים, סיפורי עלייה שלא סופרו בעבר, חיים בארץ בתחילת דרכה, הקושי , וההגשמה.
לצד הטקסט, למדו לצרף קבצי קול  ׁ(SOUNDCLOUDׂ) כדרך לתיעוד וגם תמונות מקושרות - המאפשרות לסמן חלקי תמונה ולצרף מידע מגוון (THINGLINKׂ)
במפגש המסכם, חלק הצליחו להעלות לבלוג את התהליך שעברו  (לדוגמה הבלוג של רוני) - למרות קשיים טכנולוגיים שהיו במחשבים במהלך המפגש...
גם אני כמנחת ההשתלמות, עברתי חוויה רגשית, הכרות עם סיפורים אישיים ומשפחתיים של קבוצת הלומדים.



יום רביעי, 2 באפריל 2014

הווטרנים של תל אביב מצטרפים לתכנית הקשר הרב דורי

מיהם הווטרנים?
וותיקי מלחמת העולם השנייה.
בארץ קיימים מועדוני ווטרנים בערים שונות.



במועדון, מבוגרים בני 70-80 שפעילותם במהלך מלחמת העולם השנייה.
החוקה בישראל קבעה כי הווטרנים זכאים להכרה על פועלם וגבורתם במלחמה בנאצים. החוק מעניק להם הטבות שונות. 
הווטרנים הינם אנשים שפעלו למען העם היהודי במלחמת העולם השנייה, וזכו  להוקרה ולמדליות על פועלם.






המנון הוטרנים

מוטי ארוטי



מילים: רמי דקל




לחן: מיכאל פקרובסקי







איך חולפים ימים ווטרנים זקופים
חיילים השבים מקרבות עלומים
חלוצי הדרור, הנשמה תאור
לנושאים את הדוי והשכול.

ווטרנים אחים לוחמים
פלדות של חיים ליגיונות עטורים
את דגלם בהכון אז נרים
משפחות ווטרנים אחים.

מי ששרד נשאר במצעד
חבר נאמן לידידיו לעד.

בעידן המאה עוד הדרך רבה
עוד נשובה יחדיו למסע תהילה.
כמו עלי הסתיו נפרדים בקרב
עם האור נפגש במרום עב.

ונזכור כל חבר שנפל במצור
קשתינו דרוכה האויב כבר נסוג
זו דרכינו האיר לנו היום
לנצחון תהילה ושלום.

מי ששרד נשאר במצעד
חבר נאמן לידידיו לעד
.


מועדון הווטרנים של תל אביב, פנה אלינו והביע רצון לקחת חלק בתכנית.
נציגים ממועדון הווטרנים יתעדו פרק בתולדות חייהם עם תלמידי בי"ס מודיעים בתל אביב.


 אנו שמחים על שיתוף פעולה מיוחד זה ומברכים עליו.
יישר כח!
 

שלושה דורות צועדים בצעדת האביב - בית ספר דגניה, טירת כרמל

ביום ו ה-28.3. 2014 התקיימה צעדת האביב השנתית של בית ספר "עליזה-ארבלי דגניה", מטירת כרמל. יחד עם הנכדים צעדה גם קבוצת סבים מתכנית הקשר הרב דורי.


במסגרת הצעדה ניתנו לתלמידים משימות אותן הם היו צריכים לסרוק ב- QRcode
להלן סרטון שבו סבא רפי פרץ מתועד בעת שסיפר על ילדותו בכפר.



התלמידים נשאלו שאלות אודות הסרטון.
לקראת הצעדה הכינו "ילדי הקשר הרב דורי" שלט מיוחד עליו הם כתבו:
"הקשר הרב דורי
עם סבי וסבתי
מתעדים סיפורי חיים
ובשטח מספרים".

פנינה טל, מובילת התכנית בבית הספר, מוסיפה: "היה מרגש לראות את 3 הדורות - תלמידים, הורים וסבים - צועדים יחד!"


הקשר הרב דורי - זה מדעי! בית ספר שילה, חדרה

במסגרת תכנית "הקשר הרב דורי" התקיימה ביום ראשון 30.03.14 פעילות ייחודית בפארק המדע ובמוזיאון המדע בטכנודע בגבעת אולגה.

הילדים והסבים הוזמנו לגלות את עולם המדע המופלא באמצעות עשרות מוצגים מרהיבים ומתקנים, המדגימים את מיטב העקרונות הפיזיקליים מחיי היומיום.

הילדים פעלו יחד עם הסבים והסבתות במתחמים השונים: אנרגיהקול, תעופה, אופטיקה, מכניקה ועוד, ולמדו יחד סביב מטלות מגוונות בשטח הפארק והמוזיאון על מנת להבין כיצד, לדוגמה, עובר הקול למרחקים, כיצד קרני השמש יכולות להגיע לסירות, כיצד מתחממים המים בדוד שמש, מהי אנרגיה סולרית, כוח המשיכה ועוד. 

הילדים עבדו יחד עם הסבים והסבתות במגוון תחנות הפעלה מדעיות, הדגמות וניסויים מהיסטוריית התעופה אל קסמו של חליל הפאן, סיפורו של ההד ועצמתה של השמש. הלמידה הייתה חווייתית ומהנה. היה נעים ומרגש לראות את שיתופי הפעולה בין הלומדים לאוכלוסייה המבוגרת.

כתבה, ורה חנוכייב, מובילת התכנית בבית הספר
מדריכה יישובית: אורטל מרחב

מפגש סיום מרגש, בית ספר אדנים, חדרה

בית ספר אדנים מחדרה, בית ספר לחינוך מיוחד, הצטרף השנה לתכנית "הקשר הרב דורי", בהובלתה של עדי יוספי. לתכנית יש ערך מוסף בעל עצמה המאפשר לאוכלוסיית תלמידי בית הספר ולאוכלוסיית האזרחים הוותיקים להשתלב, לתרום ולהיתרם מבחינה חברתית, בזיקה לערך השנתי המוביל של משרד החינוך "האחר הוא אני".

לא מכבר התקיים המפגש האחרון, החגיגי והמרגש של התכנית בבית הספר. במהלך המפגש חולקו תעודות הוקרה למתנדבים ולכל מי שהתגייס להצלחת הפעילות המיוחדת והוקרנה מצגת מסכמת, שהסתיימה במילים הבאות: 

תודה 
על הנתינה
העשייה 
וההתמדה
תודה!  
מאתנו התלמידים
וכמובן תודה רבה מהנהלת בית
הספר ומכל צוות "אדנים"

מדריכה יישובית: אורטל מרחב

מנדלת הקשר הרב-דורי, בית ספר יגאל אלון, טירת כרמל

בבית ספר יגאל אלון, בטירת כרמל, מופעלת תכנית הקשר הרב-דורי בדרך ייחודית, שכדאי לאמץ. דקלה סנדו, מובילת התכנית בבית הספר, בחרה להשתמש במנדלות כציר מרכזי בתכנית.
בתמונה למעלה: דוגמה למנדלה הבנויה משלושה מעגלים במשפחה - עבודה משותפת של סבתא ונכדה.

11 סבתות ו- 13 נכדים ונכדות (כולל 2 זוגות של תאומים) משתתפים בפעילות המגוונת והמרגשת.

דקלה מוסיפה וכותבת: "אנו מרבים ביצירה משותפת והסבתות ממש מוקסמות מהמנדלות. הילדים כתבו את הסיפור המשפחתי וכרגע מכניסים אותו למצגותבקרוב נצא עם הילדים להפעלה של יצירת מנדלות בבית הקשיש


















במסגרת הפעילות התקיים גם יום מאכלים מבית סבתא, עדות ומנהגים.