יום ראשון, 31 בינואר 2016

וזאת לתעודה


הקשר הרב דורי המשפחתי קיבל הצטיינות יתרה בבי"ס בן גוריון השנה. כהמשך המסורת שהחלה בתשע"ה, גם השנה הוחלט בביה"ס ליישם את פרויקט שורשים בליווי מפגשים משפחתיים של תלמידי כיתות ז' עם קרובי משפחה בני הדור השלישי בין כותלי ביה"ס, במסגרת תכנית הקשר הרב דורי. את התכנית מלוות אורית רודריג, סגנית מנהלת ומחנכת כיתה ז', וסיון רובינשטיין מחנכת כיתה ז' המקבילה.



התכנית מתמקדת באינטראקציה של הנכדים עם הסבים והסבתות, תוך התייחסות לרצף הדורות מזוויות שונות: חוויות ילדות,  הסיפור המשפחתי, מאורעות היסטוריים, שיתוף ניסיון החיים והעלאת זיכרונות על הכתב.

בכל מפגש עורכים התלמידים יחד עם קרובי המשפחה חקר בנושא אחר ואת כל התוצרים הם שומרים בקלסר, שילווה אותם לאורך כל הפרויקט ובו יוכלו לתייק את כל התוצרים של כל מפגש ומפגש.

ביום שישי האחרון היה המפגש בסימן  תעודות. התלמידים סרקו בבית מבעוד מועד תעודות מקור שונות של הורים, סבים וסבתות, ובעת המפגש העלו זכרונות מטקסי חלוקת התעודות, מהאופן בו חולקו הציונים, ממעמד קבלת התעודה ומהסגנונות השונים של מסמכי הסרטיפיקציה בעבר.


הנה 8 עובדות מרתקות על תעודות ,שאולי לא ידעתם:
  1. בתקופה של קום המדינה בתעודות בבי"ס יסודי היה רק עבר/לא עבר ללא ציון למקצוע
  2.  אם תלמיד לא הצליח בלימודים היה נהוג להשאירו כיתה..
  3. לפני 30 שנה היה נהוג לקיים שיעורי כלכלת בית לבנות, ושיעורי מלאכה ונגרות לבנים
  4.  במרבית בתי הספר היתה חלקה של ערוגות, בה שתלו וזרעו התלמידים ירקות וצמחים בשיעורי חקלאות
  5.  בבתי הספר בקיבוצים עד כיתה ו לא חולקה תעודה. היתה מחברת בה כתבו המורים סיכום אישי על התלמיד
  6. בבתי ספר דתיים הילדים הגיעו לכיתה א יודעי קרוא וכתוב, כי רובם למדו ב"חדר " ושיננו תפילות
  7. ברומניה לימודי התיכון היו בסגנון אקדמאי וברמה גבוהה. זאת כיוון שפרופסורים מהאוניברסיטה שהמשטר רצה להענישם "הורדו" בדרגה ללמד בתיכון
  8. במבחני בגרות ברומניה רק 3 מקצועות נערכו בכתב. בשאר המקצועות התלמיד היה צריך לשלוף פתק משולחנו של המורה ולענות על השאלה בעל פה מול שולחן בוחנים (מורים שהגיעו מתיכון אחר)

ועוד תגלית מרעישה, שעלתה מתוך הדיון על התעודות: רבים  מהורי ילדי בי"ס בן גוריון הם בוגרי ביה"ס בעצמם! היה משעשע עבור הילדים לראות את תעודות הוריהם מוקרנות במצגת, כאשר בראש הדף מתנוסס סמל ביה"ס. ויתרה מכך, אחת האמהות פגשה במפגש את המחנכת שלה, שהיתה גם סגנית מנהלת ביה"ס, וכעת מלווה את נכדה במפגשי הקשר הרב דורי!


"רבים מהורי התלמידים כאן חזרו בבגרותם לשכונה, ומלווים כיום את ילדיהם לבית הספר בו הם למדו", מספרת אורית רודריג, סגנית מנהלת בית הספר, מחנכת כיתה ז' אשר מובילה בכיתתה השנה את התכנית. " ולא רק הורי התלמידים הם ממשיכי מסורת. הנה עוד דוגמא אישית: דודתי, אביבה אגסי, היתה הסגנית בביה"ס שנים רבות, תפקיד אותו אני ממלאת כיום. אחייניתי, אלה, לומדת בשכבה זו, וכן מיכאל, בנה של בת דודתי. אמהותיהם שתיהן בוגרות ביה"ס שלנו. רב דוריות בקשר משפחתי וגם מקצועי..."




מימין לשמאל: מיכאל פלח - הנכד של ... אביבה אגסי - אחות של  ...אילנה משעל - סבתא של...
אלה ביטון - אחיינית של   ...אורית רודריג (סגנית המנהלת, מחנכת ז'  ומורה מובילה קשר רב דורי)


ועם כזה ייחוס, ניתן לצפות כי גם בשנים הבאות ביה"ס ישמר את המסורת, ובוגריו ימשיכו את דרכם של הוריהם.
 

אין תגובות: