יום שני, 15 ביוני 2015

חסדי מורשת – מהות הקשר בין סבים וסבתות לנכדיהם



בית ספר מורשת מנחם ציין היום באירוע חגיגי את סיומה של השנה הראשונה בפרויקט הקשר הרב דורי במפגש סיכום מושקע במיוחד, בו ניכר היה בכל פינה הרצינות והמקום המכובד לו זכתה התכנית. 

עו"ד מיכל וולדיגר, חברת מועצת העיר גבעת שמואל, באה לברך את המבוגרים והתלמידים, והביעה את תמיכתה בתכנית וערכיה, כחלק מהעשייה החינוכית רבת המשמעות בעיר.



הרב דויד וקסלר, שנסך ידיו על התכנית ובחר להובלתה את הרכזת המוכשרת, שירה רבי, סיכם את השנה: " הקשר הרב דורי הוא הפרויקט הכי יפה, הכי מרגש והכי אותנטי שהיה לנו השנה. החיבור בין הדורות הוא מהיסודות שלנו, כאשר זכות בנים נקנית להם לא אחת בזכות מעשי אבותיהם וסביהם, כאשר מאחורי כל אדם עומדת השושלת המשפחתית שלו. גם אם סטה או סרח נזקף לזכותו מעשי אבותיו, וכיוון שהוא נצר שלהם אם יפנים ויכיר במורשת שושלתו, יוכל למצוא את דרך הישר. אני רואה חשיבות גדולה בשימור הקשר הזה".






לרוח ברכה זו הצטרף אחד ממשתתפי התכנית, שמואל בורקש, לשעבר המפקח הארצי על בתי הספר העל-יסודיים בממ"ד, שסיכם את החוויה כך: "שנים רבות הייתי בתפקידים שונים במערכת החינוך, ואני יודע לומר שיש את מה שמשרד החינוך דורש מבתי הספר, וצריך לבצע, ויש את מה שבית הספר בוחר להנחיל לתלמידיו ולתת כהעשרה. תכנית מסוג זה נותנת מענה חשוב לחיזוק הקשר של הדור הצעיר לדורות הקודמים. כמו בסיפור המקראי, כאשר בני יעקב באים אליו ומבקשים שישלח איתם את בנימין כפקודת מלך מצרים, אבל יעקב אינו מוכן כי כבר איבד את בנו האהוב יוסף.
אז האח הבכור ראובן אומר לאביו: 'אם לא תביא אותו אצטרך להמית את שני בניי!' ועל כך עונה לו יעקב 'ראובן, בכור שוטה. מה אתה מציע לי להמית את בניך? וכי בניך אינם בניי??' מכך אנו למדים על הקשר המיוחד בין סב לנכדיו, שהוא שווה ערך לקשר בין אב לבניו".



בנימה אישית יותר חלק עו"ד שמואל ילינק עם הקבוצה סיפורים מילדותו. הוא בחר לתאר חוויות שעבר כשהיה בן גילו של נכדו, לפני יותר מ-50 שנה. "אבי היה רופא שיניים לכן התמזל מזלנו והיינו בין הראשונים  שהיה להם בבית טלפון. אני מתכוון לטלפון עם חוגה. פעם אנשים היו מחכים שנים לקו טלפון בבית. אני זוכר שהיו מתקשרים אלינו כדי למסור הודעות, ואני הייתי רץ לבתים לקרוא לשכנים כדי לקבל את השיחה.
את המחנך שלי, כצנלסון, אני זוכר כדמות מאד מרשימה. בית הספר נראה שונה אז, הצפיפות בכיתה היתה מאד גדולה. ישבנו זוגות זוגות, ואותי תמיד הושיבו בשורה האחרונה, כי הייתי גבוה מכולם.. בסוף כל שנה היה מגיע צלם לקחת תמונת מחזור. וליד המחנך ישב תמיד ילד קבוע.. היה זה בנו של הצלם".



 
משתתפי התכנית והמנהל בירכו את רכזת הפרויקט, שירה רבי, שהובילה במהלך השנה פעילות ענפה ומפרה, והקדישה מזמנה ומכישוריה על מנת לארגן מפגשים מלאי תוכן ועניין. שירה בחרה לצטט את השיר "הסבתא של היום", וציינה כי האזרחים הוותיקים של היום הם לא כמו פעם.. ולראייה בתכנית השתתפו שתי סבתות רבות עם ניניהן, שלא ויתרו על אף מפגש, השתתפו ואף למדו דברים חדשים על המחשב!







לסיכום המפגש הוצג סרטון המסכם שנת פעילות גדושה. מלבד יכולותיה המרשימות של שירה בהנחלת ערכים, העברת תכנים, ובארגון מופתי של מפגשים– היא הפליגה גם בכישורי אפייה מפתיעים! כן, זה גם נראה מדהים וגם מאד טעים!



אין תגובות: