יום שני, 2 במרץ 2015

ורד טטנבוים מסכמת את ההשתלמות הסינכרונית "קהילה לומדת מעבר לדלת–בקשר הרב דורי"

השתלמות הקשר הרב דורי – קהילה לומדת מעבר לדלת - ורד טטנבוים, "יובלים", צורן
הקשר הרב דורי, תכנית מרגשת!
השנה לוותה התכנית בהשתלמות מאוד מוצלחת של הפסגה במסגרת "קהילה לומדת מעבר לדלת".
נחשפנו לסביבת מוודל שנותנת פלטפורמה עשירה ומעניינת ליצירה, ללמידה ולקשר בין הדורות. הסביבה מאפשרת "למידה משמעותית בסביבה חדשנית".
בבית ספר "יובלים" בצורן התקיימה זו השנה השלישית התכנית "הקשר הרב דורי". קבוצה קטנה של תלמידים נפגשים עם סבא או סבתא שלהם למפגשים אישיים מרתקים, במהלכם עלה סיפור אישי של הסב/הסבתא לאתר בית התפוצות והזוג מכין מצגת מרתקת על פרק מחיי הסב, פרק שנבחר בשי תוף פעולה של השניים לאחר שיחות ארוכות ומרתקות.
בשנה שעברה עשיתי הפסקה בהפעלת התכנית מאחר ואבי היקר נפטר באופן פתאומי בתחילת השנה. לא מצאתי בלבי את הכוח להתמודד עם סבים ונכדים בשנה זו.
השנה חידשתי את התכנית ובמקביל הצטרפתי להשתלמות "קהילה לומדת מעבר לדלת – הקשר הרב דורי" ההשתלמות הביאה פלטפורמה יוצאת דופן בתוך המוודל להובלה של הפרויקט. החוויה המיוחדת של השתלמות סינכרונית הנה מעניינת מאוד. האפשרות לשבת בבית בנוחות ולהיות שותפה לשיעור מרובה משתתפים, להביע דעה לשתף ולחלוק וכמובן לשמוע מאחרים את חוויותיהם, היא חוויה מאוד מעשירה.
האתר המלווה עשיר ברעיונות בפעילויות ובליווי צמוד של ארנה דרום, הרכזת המחוזית של הקשר הרב דורי.
הסביבה מאפשרת יצירת אזור עבודה ושיתוף לקבוצה. אזור העבודה נותן מענה לכל שלבי העבודה עם הקבוצה החל מבחירת הסיפור ואיסוף החומרים דרך היצירה והכנת הפרזנטציה. במוודל שיצרו עבורנו יש המלצה נהדרת לעבודה אך גם אפשרות ליצור בעצמנו תהליך עבודה אחר, שונה או דומה שנובע מתוך הקבוצה שנוצרת באותה שנה מאחר וכל קבוצת אנשים יוצרת אווירה ותהליך עבודה קצת שונה.
במהלך ההשתלמות נדרשנו אנו לתעד סיפור אישי שאנחנו בוחרים כמו שהסבים והנכדים מתעדים בבית הספר. בחרתי לתעד את סיפורו של אבי  אך מאחר ואיני יכולה לראיין אותו בחרתי להביא את הסיפור כפי שהוא סיפר אותו לנכדיו במהלך עבודות השורשים שלהם. (ארבעת ילדיי ראיינו אותו, שניים מהם בצבא כעת ושניים בתיכון) החוויה של לתעד את סיפורו העלתה בי צער גדול על שאיני יכולה לדבר איתו ולהשלים פערים שהשאיר בסיפורו לנכדים.
דבר אחד במהלך המפגשים של הקשר הרב דורי מרגש אותי יותר מכל. הקשר שנוצר במהלך המפגשים בין סבא/סבתא לבין הנכדים, הקרבה שנוצרת היא דבר שאין לו תחליף. אצלנו המפגשים נערכים עם סיום הלימודים בצהריים. הסבים מגיעים לבית הספר עם צהריים קל לילדים ויושבים לאכול לפני שמתחילים. לקראת סוף המפגשים אפשר לשמוע נכדים אומרים לסבתא: "את תמשיכי לבוא כל ראשון בצהריים להביא לי…?" וסבתא מחבקת נרגשת עד עמקי הלב. קשר שאי אפשר לפרום לעולמים.
הקשר הרב דורי היא תכנית מרגשת! תכנית שיוצרת גשר וקשר בין הדורות.  גשר שאין לו תחליף!
לפני סיום אני רוצה להודות למדריכה שמלווה אותי בשנים בהן אני מפעילה את התכנית בבית ספרי – איילת שחק האחת והיחידה.

אין תגובות: