יום שבת, 8 בנובמבר 2014

ביס מגן תל אביב - קשר של שרשרת הדורות

בפגישה שנערכה בבי"ס מגן דיברו אווה והתלמידה מיכל על התכנית והערכים המוספים שלה עבורן.

אווה

אחותה של סבתא של מיכל:

תכנית הקשר הרב דורי בשבילי - קשר של שרשרת הדורות
"יש חשיבות רבה לשיחות הבין דוריות. אלו הן שיחות נפש. עד כה לא ישבתי עם מיכל לדבר על הדברים החשובים.
במסגרת התוכנית בחרנו להתמקד בשלושה נושאים: שואה, עליה, ומשפחה.
התאמת הסיפור לילדה זה לא דבר של מה בכך. יש לעשות זאת בצורה שהיא תבין.  לגרום לה להבין מה קורה לילדה בת 15 שפתאום נוחת עליה דבר כזה (שואה). זו חוויה מאוד רצינית עבורי וזה לא היה קל בכלל.
באתי בשמחה לכל מפגש ושיתפתי אותה בחוויות שלי. זה לא דבר שקורה בין סבתות לנכדים. הרגשתי קשר של שרשרת הדורות. עוד מעט לא אהיה ויהיה מי שיזכור. הזיכרון הוא שחשוב."

אווה ומיכל

 
התלמידה מיכל
"התחלתי את המפגשים עם אווה כשהתחילה התכנית. המבוגרים הגיעו הנה אחת לחודש.

לאחר מפגש הפתיחה. החל מהמפגש השני אווה סיפרה לי סיפורים שלה. "היה מאוד מעניין לשמוע את הסיפורים של אוה ולהכיר את העבר שלה , ממנה למדתי  על סבתא שלי שלא הכרתי. נהניתי להיפגש איתה בבית הספר וללכת איתה לבית התפוצות. היה דו- שיח, יחד תיעדנו את הסיפור המשפחתי.
ממפגש למפגש נבנה התיעוד עד שנוצר סיפור שלם. נוצר סיפור יפה של מה שהיה חשוב לנו להעביר. נחמד לראות את התוצר הסופי - הסיפורים יחד עם העץ המשפחתי שעשיתי והצילומים באינטרנט. הראתי את התוצר שלנו לבני משפחה אחרים שמאוד התעניינו."
תכנית הקשר הרב דורי מופעלת בבית ספרי, מגן, בשיתוף עם בית הספר, פרסמן, בלוס אנג'לס., במסגרת "שותפות אלפיים". כשתלמידי פרסמן הגיעו  מלוס אנג'לס לביקור בארץ, שמענו את הסיפורים שלהם. מורשת של ממשפחות יהודיות.

 נעמי – אמא של מיכל מספרת

אימי נפטרה  כשהייתי בת 14 אווה היא אחותה של אימי ז"ל.

מפגשי תכנית הקשר הרב דורי השפיעו על כל המשפחה. זו הייתה הזדמנות להידוק הקשר בינה לבין בתי מיכל, מחווה הדדית בינהן. אווה אינה סבתא של מיכל, היא אחות של אמי, שנפטרה צעירה. אווה מאוד משמעותית בחיי ועכשיו גם יותר משמעותית בחייה של בתי מיכל. המפגשים ותיעוד הסיפור גרמו למיכל בתי להמשיך ולהתעניין בנושאים אליהם נחשפה.

התכנית נתנה לנו הזדמנות,  לכל בני המשפחה, לשמוע את הסיפור המשפחתי שלנו. חשוב לא להתעורר כשכבר אין עם מי לדבר. עכשיו, יש תחושת סיפוק ואנו יודעים.
שלחנו את הסיפור לבני הדודים שלנו והם הזמינו את אווה שתספר להם. זה לא דבר ברור מאליו, שקורה כל יום.
                                                        אוה והמשפחה המורחבת , שנת 2000

 

ליאורה כהן , מדריכת תכנית קשר רב דורי
הסיפור של אוה ומיכל

אין תגובות: