יום חמישי, 2 במאי 2013

סוף הוא תמיד התחלה... - מחוז ירושלים חוגג סיומים והתחלות

מלבד ביה"ס תומר רחל במעלה אדומים, שחגג סיום מחזור ראשון בפברואר והחל מיד מחזור חדש העוסק בשימור העדה האתיופית, רוב בתיה"ס במחוז מגיעים לסיום בתקופה זו.

מיד לאחר הפסח נפתחה פעילות בביה"ס ממ"ד שדי חמד במעלה אדומים.

אפרת בלכמן, מחנכת כיתה ו' בנות מתארת את השבועות הראשונים של הפעילות:


"הפתיח נערך בספריית בית הספר. נכחו 6 סבתות ו 6 תלמידות. הצגתי את התוכנית בקצרה וכל אחת הציגה את עצמה.
מכאן ואילך המפגשים התקיימו בחדר מחשבים. במהלכם כל סבתא ונכדה קראו והתרשמו מדוגמאות מגוונות מתוך מאגר הסיפורים הארצי , התלבטו ביחד אילו הדגשים לתת בכתיבת הסיפור האישי של הסבתא.  כל סבתא קיבלה דף הכוונה בהקשר לנושאים לביטויים ולמושגים שכדאי לשלב בסיפור. גם המבוגרות וגם הנכדות גילו עבודה רצינית ועניין."




ועוד "סיפורי סבתות ונכדות" מבית היוצר של ממ"ד שדי חמד:

"ב24 באפריל ביקרו בנות כיתה ו' במוזיאון בית התפוצות.  נחלקנו לשתי קבוצות. הפתיח נערך באולם קטן ואינטימי כאשר כל קבוצה מנתה  כ 18 תלמידות וסבתות. ההפעלה נסבה סביב הרעיון, שהחברה הישראלית הנה כור היתוך של יהודים שבאו ממגוון גדול של ארצות ותרבויות. בהמשך השיחה  נחשפנו לאווירה ולחיי היום יום שאפיינו את העבר בירושלים  ברוח השיר הידוע "מואיז הקטן".

החלק השני היה סיור מודרך בשלוש הקומות של המוזיאון, כאשר המדריכה של כל קבוצה הרחיבה סביב הדגמים והמידע המוצג.

יש לציין, שהתלמידות הביעו התלהבות, סקרנות ועניין. והסבתות כמובן היו גם הן מרותקות והתנהגו כתלמידות למופת. . .

במהלך היום, כינסו אותנו לתצלום כיתתי, כאשר התמונות פותחו ושימשו אותנו בסדנת יצירה שחתמה את הביקור במוזיאון: כל תלמידה קיבלה תמונה אישית והכינה מסגרת יצירתית ומקושטת שעיטרה את התמונה, כך שיצאנו עם מזכרת מהביקור במוזיאון ועם טעם של עוד.
עוד נציין שעצם היציאה המשותפת סבתות ונכדות השלימה את הפעילות הדיון והתכנים הערכיים שהבנות הצעירות ספגו בכיתה במסגרת השיעורים שהקדשנו לקשר הרב דורי בבחינת "אני חוליה בשרשרת הדורות של העם היהודי ונושאת במשפחתי מטען של תרבות שאותו צריך לזכור ולהתייחס". 


בשבוע שעבר חגגנו פתיחות בשני בתי"ס במחוז: יפה נוף במעלה אדומים והארמון באבו גוש.

בממ"ד יפה נוף במעלה אדומים הגיעו הסבתות בשמחה רבה ומחנכי שתי כתות ה', אסתי ביטר וארנון זיו  העבירו בנעימים את המפגש. הקבוצה עסקה בפעילות של יצירת עצי שורשים משפחתיים ונעשה שימוש בכלים מגוונים - משימוש בSmart Art ועד לשימוש בכלים המצויים ברשת.






וביה"ס הארמון באבו גוש פתח רשמית את הפעילות, שניצניה הנצו כבר ב"יום המעשים הטובים", כאשר תלמידים מביה"ס השתתפו כמנחים בקורס מחשבים של קשישים מהכפר. לאחר שהתנסו בהתנדבות זו וראו כי טוב, החליטו להתנדב בקביעות. בנות מביה"ס חונכות נשים מהכפר בחוג יצירה של המתנ"ס ובמקביל תעסוקנה בתיעוד סיפורים של המבוגרות באמצעות צילום וידיאו והבנים חונכים גברים מהכפר בלימוד המחשבים במטרה לתעד סיפורי חיים ולהפיק חוברת פתגמים בשתי שפות.

במהלך השבוע החוגג פתיחות, העלינו סיפורים לרשת של ביה"ס חוט השני ממודיעין. המורה, תמר קנדלקר עמלה קשות בהעלאת הסיפורים, בהכנת תעודות למסיימי הפעילות ובהכנת סרטון המתעד את הפעילות.
ביום שישי, 26 באפריל נפגשו שלושה דורות: סבים וסבתות, הורים וילדים במעבדת המחשבים של בית הספר לחגוג את סיום התכנית. האווירה הייתה חגיגית ונרגשת. ולאחר ברכות נרגשות של מנהלת ביה"ס, ריטה בן אהרון, כל זוג רב דורי הציג את הסיפור שלו בפני כולם ודור הביניים, ההורים, הופתעו מעת לעת מסיפורים שהם לא הכירו. אחת הילדות סיפרה, שהיא עושה תכנית דומה לתכנית של ביה"ס עם הסבתא שאינה משתתפת. בביה"ס היא חנכה את סבא וסבתא ובבית היא חונכת את הסבתא "שלא תפסיד".
הסבים והסבתות הודו לביה"ס וכמובן, לתמר אשר הנחתה פעילות נפלאה בחיוך ובענווה.
בהמשך החגיגה הוקרן סרטון מרגש מהפעילויות השונות והחגיגה הגיעה אל סיומה הקולינרי במטעמים מ"בית סבתא"...  ובהחלפת מתנות מרגשת - ביה"ס העניק לבוגרי התכנית.מתנה שימושית - Disk On Key בכרטיס.




לצפיה בסרטון מסכם של התוכנית


אין תגובות: