יום שבת, 19 בינואר 2013

מסע 100 שנה לאחור - קבוצת כנרת

ביום חמישי 17.1.13 קבוצות תלמידים וותיקים בתוכנית הקשר הרב דורי בבית ספר נעמי שמר שבקיבוץ כנרת, בקרו בארכיון ובמוזיאון הקיבוץ.
אנחנו, גילה וקרן, מדריכות מחוז צפון הצטרפנו למסע המרגש לאחור.



את הסיור בארכיון הובילה זיוה  שמשתתפת יחד עם ותיקים נוספים בתוכנית הקשר הרב דורי.

את הסיור במוזיאון הוביל גור שגם הוא משתתף בתוכנית.

הסיור בטא יפה את הקשר הרב דורי בין צעירי קבוצת כנרת לותיקיה. בתמונות התלויות במוזיאון נמצאו הותיקים כאשר הם היו ילדים או נערים ונערות. אשפר היה לראות כי הילדים מתמצאים היטב בקורותיה של קבוצתם קבוצת כנרת. יש לציין כי בסיור היו גם ילדים החיים בסביבת כנרת (נוה עובד, פוריה, מושבה כנרת). כמו כן השתתפו בתוכנית סבים וסבתות שהגיעו מדי שבוע מחיפה ומתל אביב.  



במהלך הסיור למדנו רבות אודות ההתיישבות.
קבוצת כנרת חוגגת השנה 100 שנה להיווסדה. היא מפורסמת ב"חצר כנרת" שמשם התחילה ההתיישבות העובדת. שם גם הייתה "חוות העלמות" של חנה מייזל שאחת ה"עלמות" המפורסמות היא רחל המשוררת שגם חייתה בקבוצה עד שחלתה. בארכיון אפשר למצוא חומר רב תיעודי על אנשי המקום ועל התפתחותו. בתוך ויטרינה נמצאים חפצים ישנים שהיו "מושג" בתנועה הקיבוצית. כמו הפרימוס בעל שלושת הרגליים שעליו בשלו. זה היה גם שם לרווק שהצטרף לאוהל או חדר בצריף של זוג או משפחה. כנרת הייתה אמורה להתיישב באדמות נהריים ולהפעיל את מפעל החשמל של רוטנברג. אלא שבן ציון ישראלי התעקש על הגבעה מול "הדקל שפל צמרת" (מתוך שירה של רחל). בארכיון נמצא ספר של כל האנשים הקבורים בבית הקברות המפורסם שלה.  מעל לארכיון נמצא המוזיאון המחולק לארבעה חדרים.  בכל חדר נושא אחר הקשור לקבוצה ולאנשים שחיו בתוכה. היו בעיות של העלאת המים לגבעה, היכן לבנות בתי הקבוצה. יש שם אזכור של האנשים החשובים מעברה של הקבוצה כמו: רחל המשוררת, נעמי שמר, בן ציון ישראלי  מביא הדקלים לארץ, אהרון שר שנפל בשדות תל חי, א.ד גורדון (איש חזון) משפחת אביגור שהיו קשורים להגנה ועוד ועוד. במוזיאון נמצא גם רדיו של פעם בכפתור אחד אפשר לשמוע את ההצבעה באו"ם ב29- בנובמבר 1947 , מצד שני את "הכרזת העצמאות של דוד בן גוריון בה' באייר תש"ח.







תודות  לשיר שבת ספיר, מחנכת הכיתה ותושבת הקיבוץ שיזמה ומובילה את התוכנית בבית הספר.

אין תגובות: