יום חמישי, 5 במרץ 2009

ביה"ס גבע- גבעת עדה - מודלים ייחודים לתיעוד מורשת

תכנית הקשר הרב דורי בביה"ס גבע- גבעת עדה מופעל במודלים שונים של שימור מורשת בכלים טכנולוגיים
זו השנה השנייה שאנו מפעילות את התכנית בבית הספר. בשנה שעברה פתחנו את אתר התכנית ותעדנו את הפעילות עם המשתתפים, בני הדור השלישי וותיקי המושבה והנכדים. לאתר הועלו פעילויות הקשורות ל-60 שנה למדינה .


הפעילות המרכזית בתהליך התיעוד נקראה "איפה ביום הכרזת המדינה?" כל הסיפורים תועדו בחוברת שחולקה למשתתפים.
השנה, תשס"ט מספר המשתתפים בתכנית גדל ופתחנו את פעילות התיעוד בנושא "סיפורו של חפץ". בני הדור השלישי הביאו חפציםהמבוגרים תיעדו את סיפוריהם בעזרת הנכדים . כל אחד בנה ועיצב במצגת פאוור פויינט את סיפורו של החפץ הנבחר. (המצגות והצילומים באתר הפעילות שלנו)אתר תכנית הקשר הרב דורי:
http://linetpro.d-campus.net/nodeweb.asp?t=26797



אמץ אתר - שימור מורשת בלמידת חקר
פרוייקט שהתחיל עוד כשהילדים היו בכיתה ג' לפני שנתיים במסגרת לימוד "הישוב שלי " והרחבנו אותו השנה לפרוייקט "אמץ אתר" בשיתוף עם רן חדוותי מהמועצה לשימור אתרים וטובהל'ה מרגלית בת למייסדי המושבה וותיקה ופעילה בישוב ,בתיעוד ההיסטורי. הילדים עורכים חקר של מבנים ציבוריים ובתים מספרים של וותיקי המושבה (מושבה ראשונה שהוקמה בשנת 1903). חומרי החקר והסיורים שערכנו מועלים לאתר "הישוב שלי" .
בשלב זה סיימנו לאסוף מידע על מבני הציבור (בית כנסת/סיפרייה/בית הספר הראשון.....) והחומרים הועברו למועצה לשימור אתרים לצורך הכנת השלטים(הכחולים של המועצה לשימור אתרים).התלמידים יוצאים לראיין משפחות וותיקות ביישוב ואוספים חומרי תיעוד. מתוכנן יום שיא בחודש יוני בהשתתפות וותיקי המושבה, נציגים מהמועצה לשימור אתרים והמועצה המקומית וכמובן תלמידי שכבה ה' שחקרו ותיעדו את החומרים.
קישור לאתר:http://linetpro.d-campus.net/nodeweb.asp?t=26259


קשר רב דורי - עדות של ניצול
תכנית החלה השנה עם שכבת תלמידי כתות ו'. במסגרת התכנית מגיעים לבית הספר עדים, ניצולי שואה שהם קרובי משפחה, סבים, סבתות ודודים של תלמידי בית הספר או של מורי/מנהלת ביה"ס.חלקם, בני המושבה . הם מספרים לתלמידי שכבה ו' את סיפורם האישי (יש מיפגשים שאליהם מוזמנים גם תלמידי שכבה ה). לפני המפגש עם ניצול השואה, נערכת הכנה ולמידה של התלמידים את הנושא: רקע היסטורי,ציון מקומות,הסברים של מושגים .
בסיום המיפגש ניתנת אפשרות לשאלות תלמידים .המיפגשים מתועדים באתר "עדות של ניצול",כך גם תמונות ,מסמכים וקישורים רלוונטים. במהלך כל מיפגש סיפור העדות מתועד בכלים הטכנולוגיים ומועלה לאתר, כך מתועדת עדותו של ניצול השואה ונשמרת בעזרת הטכנולוגיות החדישות (קבצי מחשב, סרטי ווידאו וצילומי סטילס.)
במסגרת פעילות "עדות של ניצול" יתקיים ביום ראשון, 15.03.09 בשעה 11:00
מפגש עם הניצולה חנה רוזנסקי , בבית התרבות בגבעת עדה
פתחתי פורום להמשך הפעילות המשותפת, התלמידים שואלים שאלות נוספות והמבוגרים הניצולים יכולים לענות גם מהבית כך נשמר הקשר הבין דורי עם ניצולי השואה.
בנוסף לפעילות זו יחדנו פינה בביה"ס המוקדשת לנושא, עם תמונותיהם של ניצולי השואה, שבקרו בביה"ס, חוברות עם תיעוד הסיפורים בה מתועדים סיפוריהם האישיים.
רגע מרגש בפעילות זו היה בפעילות שקיימנו בחנוכה עם תלמידי שכבה ו. הניצולים והנכדים הוזמנו להדליק נר בטקס חנוכה בשם התקומה, הנייה וההתיישבות בארץ.(תמונות מהטקס באתר).
קישור לאתר:
http://linetpro.d-campus.net/nodeweb.asp?t=26249



ונסיים בחזון וחלום להמשך הפעילות ,לבנות עם המבוגרים ותיקי היישוב והתלמידים מוזיאון ווירטואלי
ללימוד נושא הישוב שלי.
בברכה
יעל צורן בית ספר גבע גבעת עדה

תגובה 1:

רשמים וחוויות - הקשר הרב דורי אמר/ה...

היתה לי הזכות להאזין ל'עדות של ניצול' ,במסגרת תכנית הקשר הרב דורי, שמפעילה יעל צורן בבית ספר גבע .
כמה חשוב לשמוע ממקור ראשון את ההיסטוריה שלנו
ובשילוב כלים טכנולוגיים לתעד וליצור שיח המשכי.
התלמידים היו מרותקים לאורך שמיעת העדות.
מרגש, חשוב ונוגע !!!

לימור הררי, רכזת תכנית קשר רב דורי מחוז חיפה